Pääkirjoitukset

Joulukauppa kirikierroksella

Tämän vuoden joulukaupasta on esitetty pitkin syksyä varsin synkkiä ennusteita. Kaupan liitto julisti jo hyvissä ajoin, että vuoden tärkeimmän myyntisesongin liikevaihto putoaa jo toista vuotta peräkkäin synkän taloustilanteen takia. Samaan hengenvetoon liitto ennakoi ankeita näkymiä myös ensi vuoden joulukaupalle.

Poikkeukset vahvistavat sääntöä, sillä esimerkiksi useiden hämeenlinnalaisten kauppiaiden arviot joulunajan kokonaismyynnistä ovat muutamaa päivää ennen joulua varsin myönteisiä. Vertailu edellisiin vuosiin on vaikeata, koska syksyllä moottoritien katteelle avattu Kauppakeskus Goodman myllersi hämeenlinnalaisen vähittäiskaupan rakenteet perusteellisesti.

Osa uuden kauppakeskuksen yrittäjistä siirsi liikkeensä sinne kaupungin ydinkeskustasta ja pitää siirtoa onnistuneena. Kauppa on käynyt jopa yli odotusten.

On luonnollista, että mittava kaupan keskittymä on vetovoimainen, siinä on uutuuden viehätystä. Sen ansioksi voi lukea osan liikevaihdon lisäyksestä. Kokonaiskuva kauppakeskuksen suosiosta täsmentyy vasta kevättalvella, alennusmyyntien jälkeen.

Sesongin tulos tehdään juuri nyt, muutamaa päivää ennen jouluaattoa. Joulukaupalla on suuri merkitys vähittäiskaupalle. Myynti kasvaa vuoden kiihkeimpänä kuukautena jopa neljänneksellä, joissakin erikoiskaupoissa enemmänkin.

Suomalainen kuluttaja käyttää joululahjoihin ja -ruokiin runsaasti rahaa, juhlaan panostetaan, vaikka muuten nuukailtaisiin. Keskimääräiset ostokset ovat yli 300 euroa ja joka viides kuluttaja käyttää joulun seudulla rahaa yli 500 euroa. Taloudellinen tilanne on lyönyt jarrua päälle, mutta joulu pitää tänäkin vuonna paikkansa vuoden ykköskuukautena.

Kaupan liiton arviot joulukaupan hyytymisestä perustuvat etenkin vähittäiskaupan marraskuun surkeisiin lukuihin. Kaupan alan suurimpien yritysten myynti notkahti tuolloin useita prosentteja. Seudulliset erot ovat kuitenkin olleet merkittäviä. Joulu ja uusi vuosi ovat kaupan näkökulmasta erittäin tärkeitä varsinkin suuremmissa kaupungeissa, joissa käy paljon itäturisteja.

Venäjä-tilanne ja ruplan arvo ovat kuitenkin heijastuneet rajusti matkailuun. Rajanylitykset itärajalla ovat vähentyneet, ja sen seurauksena myös kauppa etenkin Itä- ja Kaakkois-Suomessa on notkahtanut, mutta kielteiset heijastukset tuntuvat laajemminkin. Kaupalle myönnettiin vuodenvaihteeseen pidennyksiä aukioloaikoihin, mutta niiden merkitys saattaa näillä näkymin jäädä kovin vähäisiksi.

Kauppa on tärkeimmän sesongin keskellä selvässä murroksessa erityisesti kehnojen talousnäkymien takia. Ensi vuoden talouskasvu on ennusteiden mukaan enintään marginaalista, joten kauppa ei saa toivomaansa vetoapua.

Kuluttajat ovat suosimassa paikallista tarjontaa jouluostoksissaan. Se on taantuman aikana myönteinen merkki, jos matkakustannuksista koituneet säästöt ohjautuvat oman paikkakunnan liikkeisiin.