Pääkirjoitukset

Kabotaasipykälät ajavat kuljetusalaa ahtaammalle

Suomi on vuosia harannut vastaan EU:n ns. kabotaasisäännöksiä, jotka eivät komission mukaan ole toteutuneet unionissa sovitulla tavalla.

Suomi on nyt kuitenkin antamassa periksi, sillä eduskunnan liikennevaliokunta hyväksyi jo uudistuksen, jolla tiukempia kansallisia säännöksiä puretaan. Se avaa uusia mahdollisuuksia toisesta EU-maasta tuleville kuljetusliikkeille.

Kuljetusala on vastustanut tätä jyrkästi, tällä viikolla jopa mielenosoituksen voimin. Se tosin kuivui hieman kokoon, mutta itse asia tuli selvästi esille.

Pelkona on, että yhä enemmän kuljetuksia valuu halvemmalla ajaville ulkomaalaisrekoille. Niitä liikkuu Suomen teillä jo muutenkin paljon. Ne hyödyntävät mm. halvempia työvoimakustannuksia. Hintoja poljetaan ja verotkin jäävät maksamatta Suomeen. Kilpailu ei kaikilta osin ole tervettä.

Mittasuhteet on tosin pidettävä mielessä. Ulkomaisten rekkojen osuus kotimaisista kuljetuksista on toistaiseksi melko vähäinen, ja suomalaisyritykset ovat jo hyötyneet vapaammista säännöksistä muualla unionin alueella.

Kotimaisten kuljetusliikkeiden tilanne on yhä huolestuttavampi. Kova kilpailu on ajanut monet yritykset ahtaalle ja konkurssiaaltoa pelätään.

Mallioppilas Suomi luopuu tiukemmista säännöksistään, mutta peliä ei ole kokonaan pelattu. Rekkaliikenteelle pitäisi säätää talvirengaspakko. Tähän ei EU:llakaan ole sanomista, kun asiaa perustellaan paremmalla liikenneturvallisuudella. Rengaspakko rajoittaisi samalla ulkomaisten rekkojen liikkumista.

Rekkaliikenteen valvontaa voidaan myös lisätä, jos viranomaiset vain niin haluavat. Viranomaiset voisivat valvoa entistä tarkemmin muun muassa kuljetuksien rahtikirjoja. Valvonnalla päästäisiin tiukemmin kiinni rikkeisiin.

Kabotaasipäätöstä on vatuloitu vuositolkulla. Tuore linjaus tuskin muuttuu enää mihinkään, joten kannattavuusongelmien keskellä painiva kuljetusala joutuu nielemään pettymyksensä. Keskeinen kysymys kuuluu, miten kotimaisen kuljetusalan käy jatkuvasti lisääntyvän ulkomaisen yritystoiminnan puristuksessa.

Päivän lehti

24.1.2020