Pääkirjoitukset

Kannattaa selvittää

Seutukunnalla hierottiin ehkä yllättävänkin nopeasti esitys siitä, kuinka kuntarakenneneuvotteluissa edetään.

Se tulee niin Hattulan, Hämeenlinnan kuin Janakkalankin hallitusten ja valtuustojen käsittelyyn lähiaikoina.

Hämeenlinnassa järjestetään maanantaina ylimääräinen kaupunginhallituksen kokous, jotta esitys ehtii valtuuston käsittelyyn jo seuraavalla viikolla.

Esitys on verhottu seutuyhteistyön kaapuun. Samalla kun kuntarakenteen selvittämistä esitetään, on sovittu myös suuntaviivat pysyvälle seutuyhteistyölle.

Tämä lienee ollut Hattulan ja Janakkalan edellytys, että kuntarakenneselvityksen lähdetään ilman, että valtiovarainministeriö pakottaa.

Seutuyhteistyötä ainakin yritettiin tehdä huomattavasti nykyistä aktiivisemmin kymmenkunta vuotta sitten. Ideana oli silloin muun muassa kerätä koko seudun yhteisövero yhteen pottiin ja jakaa sitten kuntien kesken.

Myös monia muita ennakkoluulottomia ajatuksia oli kuntarajat ylittävästä yhteistyöstä, mutta muutamassa vuodessa koko hanke kuoli sauhuunsa. Yhteistyötä hankaloittivat kuntien välisten epäluulojen lisäksi myös ministeriöiden tiukat reviirijaot.

Kahden ministeriön välinen raja oli ainakin tuolloin täysin mahdoton ylittää kuntayhteistyössä.

Hattulasta ja Janakkalasta kuuluivat jo tuolloin kaikkein epäilevimmät puheenvuorot. Kuten historia kertoo, nämä jäivätkin pois, kun kuntarakennetta eli suomeksi sanottuna kuntaliitosta edellisen kerran selvitettiin.

Nyt ollaan taas pakkoraossa, sillä kuntaliitoksen edut ja haitat on lain mukaan selvitettävä, jos yksikään laissa säädetyistä selvitysperusteista toteutuu.

Perusteet on laadittu siten, ettei Suomeen jää kovinkaan monta kuntaa, joissa ei tarvitse selvittää.

Valtiovarainministeriön kriteerikartan mukaan Hämeenlinnan seudulla Hattulalla ja Janakkalalla on selvitysvelvollisuus kahden perusteen kautta eli yhdyskuntarakenteen ja työpaikkaomavaraisuuden. Hämeenlinnaa koskee yhdyskuntarakenneperuste.

Kuntaliitto julkisti äskettäin tutkimustietoa, jonka mukaan kuntarakenneselvitykset ovat aivan viime vuosina johtaneet yhä harvemmin kuntaliitoksiin.

Tästä vedettiin muun muassa se johtopäätös, että kaikki helpot kuntaliitokset on jo tehty, jos nyt yhtäkään liitosta voi sanoa helpoksi.

Epäilemättä myös Hattulassa ja Janakkalassa on sen verran luettu valtiovarainministeriön kuntaosaston lähettämää postia, että selvityspakko tunnetaan.

Hankkeeseen tulee lähteä ihan avoimin mielin. Seudun ulkopuolelta tuleva, virkavastuulla toimiva, selvittäjä tutkii ja vertaa, mitkä ovat edut ja haitat, jos palvelut järjestetään yhtenä kokonaisuutena verrattuna siihen, että niitä järjestää kolme kuntaa.

Tämän pohjalta tehdään aikanaan tietoon perustuvat päätökset.