Pääkirjoitukset

Kanta-Häme tarvitsee käräjänsä

Oikeushallintoa on reivattu aikaisempaa suurempiin kokonaisuuksiin. Valmista ei ole vieläkään, sillä oikeusministeriön virkamiesryhmä harventaisi merkittävästi käräjäoikeuksien laajaa verkostoa.

Työryhmä sai mietintönsä valmiiksi vaalikauden viimeisinä viikkoina, joten tällä hetkellä on täysin epäselvää, otetaanko työryhmän esittämiä uudistuksia koskaan valmistelun alle. Näin voidaan jopa toivoa.

Vaalien jälkeen muodostettava hallitus ratkaisee, viedäänkö uudistusta eteenpäin. Mietinnön otti vastaan oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r.).

Oikeusministeri on jopa todennäköisesti aivan toinen, samoin kuin hänen puoluekantansakin, kun uusi hallitus on koossa.

Oikeusministeriön työryhmä heitti arvioitavaksi parikin mallia käräjäoikeuksien uudistamiseksi. Lähtökohtana molemmissa on pudottaa käräjäoikeuksien määrää tuntuvasti ja kerätä säästöjä toimintaa tehostamalla. Suuri näyttää olevan yhä kauniimpaa ja tehokkaampaa.

Toisessa mallissa jäljelle jäisi 17 käräjäoikeutta, kun niitä tällä hetkellä on 27. Toisessa mallissa määrä oli 14, ja jäljelle jäävät käräjäoikeudet noudattelisivat pääosin poliisin nykyisiä alueita.

Jos uudistus toteutuisi, Hämeeseen muodostuisi yksi käräjäoikeus, joka sijaitsisi Lahdessa, missä ei ole järjen hiventäkään. Kanta-Häme yksiselitteisesti tarvitsee oman käräjäoikeutensa, jonka pääpaikka on Hämeenlinnassa.

Uudistus olisi kylmää kyytiä myös käräjäoikeuksien kanslioille.

Toimipaikkoja vähennettäisiin todella rajusti, jos virkamiesryhmä saisi tahtonsa perille. Hämeessä kansliat toimisivat Hämeenlinnassa ja Lahdessa.

Forssa menettäisi oman kanslian. Valtionhallinnon järeät uudistukset ovat vieneet palveluja Forssan seudulta ja meno näyttää jatkuvan edelleen.

Pienemmät seutukunnat jäävät massiivisissa uudistuksissa isompien jalkoihin, eivätkä perinteiset Hämeenlinnan kaltaiset hallintokaupungitkaan ole turvassa. Niin kävi myös poliisihallinnon uudistuksessa.

Hämeen poliisilaitoksen toimintaa koskevat päätökset tehdään Lahdessa, johon yhdistettiin häthätää ennen uudistusta valmistuneessa Miekkalinnassa toimiva Hämeenlinnan poliisiasema. Forssakin sai lohdutukseksi pitää oman poliisiasemansa, mutta poliisilaitoksen pääpaikka karkasi peräti kauas.

Seuraukset ovat jo näkyvissä maakunnassa. Poliisin resurssit eivät ole ainakaan lisääntyneet maakunnassa uudistuksen jälkeen.

Käräjäoikeuksien kohdalla tilanne on hieman toinen. Lähipalveluilla on merkitystä, mutta tavallinen kansalainen ei kuitenkaan joudu kovin usein asioimaan käräjäoikeuksissa. Kansliapalveluja voi käytellä nykyään myös sähköisesti.

Se on käynyt jo aikaisemmin selväksi, että tehokkuus ja tuottavuus menevät valtionhallinnon uudistuksissa tavallisen kansalaisen edun edelle.

Päivän lehti

1.4.2020