fbpx
Pääkirjoitukset

Kantatieluokitus olisi paha arvonalennus ja kovin noloa maakuntakeskuksen imagolle

Uudenmaan ely-keskuksen ajatusleikki tieluokituksista tuntuu kantahämäläisittäin ajattelemattomalta. Valtatietä 10 ei pidä uhrata kantatien 54 hyväksi.
Valtatie 10 ja kantatie 54 eivät kumpikaan kuulu liikenne- ja viestintäministeriön nimeämiin maanteiden pääväyliin. Kuva: Tapio Tuomela
Valtatie 10 ja kantatie 54 eivät kumpikaan kuulu liikenne- ja viestintäministeriön nimeämiin maanteiden pääväyliin. Kuva: Tapio Tuomela

Hämeen maakuntahallitus on aivan oikeassa, kun vaatii yhtenä rintamana valtatie 10:n säilyttämistä valtatienä ja kantatie 54:n kehittämistä jatkossa pitkämatkaisen liikenteen valtatiereittinä.

Taustalla ovat Uudenmaan ely-keskuksen Väylävirastolle esittämät tieluokkamuutokset.

Olisi maakunnalle karvas tappio, jos kantatiestä 54 leivottaisiin yhteysväliä Turku–Tuulos palveleva valtatie 10 ja Hämeenlinnan seutu taklattaisiin Tammelasta Tuulokseen kantatieluokkaan Turun suunnasta katsoen.

Olisi suorastaan noloa ja valtakunnallisestikin ennenkuulumatonta, jos maakuntakeskusten välinen suora tieyhteys kulkisi kantatiestatuksella.

Aie on erikoinen – varsinkin kun kymppitien Ypäjän ja Tuuloksen välin tuore kehittämisselvitys vihdoin lupaa tarpeellisia parannuksia kuten pohjavesisuojauksia, ohituskaistapareja ja liittymien kanavointeja. Kymppitie on onnettomuusaltis ja kapea väylä.

Maakuntahallitus painottaa perustellusti, että valtatie 10 pitää säilyttää koko laajuudessaan valtatienä ja kehittää sitä Hämeenlinnassa kaupunkimaisena väylänä.

Ely-keskus pyrkii helpomman kautta ratkomaan valtatievarren uusien liittymien ja risteysten suunnitteluvaikeudet – pudottamalla tieluokitusta! Suunnittelussa voi kuitenkin käyttää tapauskohtaista harkintaa siinä, painotetaanko kohteessa maankäytön vai liikenteen palvelutason näkökulmaa.

Tieluokituksen lasku saattaa ajan saatossa haitata myös maakunnan sisäistä työmatkaliikennettä, vaikka muutos ei välittömästi muuttaisi esimerkiksi teiden kunnossapitoa tai liikennöitävyyttä.

Kantatie 54 on jo nykyisellään raskaan liikenteen pääväylä Turusta Forssan ja Riihimäen kautta Lahteen. Valtakunnallisesti palveleva tie olisi syytä nimetä valtatieksi ja parantaa talvikunnossapitoa.

Lounais-Hämeen, Hämeenlinnan ja Riihimäen seudun kehitykselle on tärkeää saada varmuus valtatien 10 ja kantatien 54 kohtalosta.

Sujuvat liikenneyhteydet eri suunnista ovat hyvin merkittäviä joka alueen ja koko maakunnan vetovoiman kannalta.

Menot