fbpx
Pääkirjoitukset

Kantolan tapahtumapuiston tulevaisuus kyseessä – Tarvitaan tapahtumia, ei kissanhännänvetoa

Hämeenlinnan identiteetti matkailukaupunkina ei todellakaan ole "täysin kirkas".
Torin joulunavaus on hämeenlinnalainen arvokas tapahtumaperinne. Viime sunnuntaina joulupukin ympärille kerääntyi toinen toistaan innokkaampia faneja. Kuva: Tomi Vesaharju / HäSa
Torin joulunavaus on hämeenlinnalainen arvokas tapahtumaperinne. Viime sunnuntaina joulupukin ympärille kerääntyi toinen toistaan innokkaampia faneja. Kuva: Tomi Vesaharju / HäSa

Kantolan tapahtumapuiston lyhyt, mutta sitäkin rokkaavampi historia on taputeltu, jos tänään keskiviikkona ei saada odotettua vahvistusta Hämeen Sanomien tiistaiseen uutiseen, jonka mukaan ensi kesän Weekend-festivaali järjestetään Hämeenlinnassa.

Koko alueen käytön pitää mennä jo uuteen harkintaan, jos kaupunkiin ei onnistuta järjestämään jo vihdoin jatkoa amerikkalaisen Metallican kesän 2019 keikalle, joka veti Kantolaan ennätysmäisen 55 000 hengen yleisön metallimusiikkia kuuntelemaan.

Jättiluokan konserttien saaminen kaupunkiin on ulkopuolisissa käsissä ja riippuvainen muun muassa maailmantähtien kiertueaikatauluista. Weekend on kovasti paljon parempi kuin ei mitään.

Kukaan ei ole pitkään aikaan kantanut varsinaisesti vastuuta matkailusta Hämeessä eikä Hämeenlinnassa (HäSa 30.11. sivu A8). Sitä on lähinnä vain palloteltu. Kaupunki ei tiedä, mihin se on näinkin olennaisessa elinkeinotoiminnassa menossa.

Havainto siitä, ettei matkailu kuulu kaupungin hallinnossa kenenkään toimenkuvaan on tyrmäävä, vaikkakaan ei ollenkaan uusi. Pitäähän sen kuulua!

Siinä matkailua pohtinut työryhmä on valitettavan oikeassa, että Hämeenlinnan identiteetti matkailukaupunkina ei todellakaan ole “täysin kirkas”.

Matkailuyrityksissä ei ole voitu jäädä tuleen makaamaan. Kaikki ovat toimineet ilman yhdistävää tekijää siten kuin liiketoiminta on edellyttänyt.

Kaupungin elinkeinoyhtiö Linnan Kehitys tekee varmasti parhaansa nykyisessä tilanteessa, mutta senkin rooli kaipaa kirkastamista ja pysyvyyttä. Se pitää osata myös viestiä raikkaasti ulospäin.

Ei voi olla niin, ettei kukaan tiedä vastausta kysymykseen: kuka vastaa Hämeenlinnassa matkailusta?

Matkailun kehittäminen ei ole vain suurtapahtumia, vaan myös torin joulun avauksen kaltaisilla kotoisilla tapahtumilla on merkityksensä. Viihtyisä asuinkaupunki kaikessa moninaisuudessaan houkuttelee myös matkailijoita – ja uusia asukkaita.

Mistä Hämeenlinna tunnetaan? Vastaukset pitää tietää täällä ihan itse, eikä niiden selvittämiseen tarvita ainakaan ulkopuolista konsulttia.

Menot