Pääkirjoitukset

Katseet kohti Etelärantaa

 

Hämeenlinnan keskusta elää mullistusten kourissa, eikä vain nyt ja tässä hetkessä, vaan vielä vuosia. Moottoritien katteen jälkeen on tullut aika kääntää katseet Etelärannan rakentamiseen. Eteläranta oy:n ja nykyisen kaupunginhallituksen puheenjohtajan Tapio Vekan (kok.) mukaan yhtiö haluaa avata keskustelua rakentamisesta (HäSa 24.4). Hyvä. Juuri nyt on sen aika, kannanottoja on esitettävä, kun niillä on vielä vaikutusta lopputulokseen, oli sitten kysymys Paasikiventien kaventamisesta tai Hanssin-Jukan siirtämisestä uudelle rantatorille.
 
Toivottavasti legendaarinen lentokone ei koe taas karua kohtaloa! Olisiko se sittenkin viisainta säilyttää arvonsa mukaisesti museossa? Asiaan sanottavansa on Ilmasotakoulun Killalla. Sijoituspaikka on tiettävästi yhä avoinna, joten saumaa koneen ”palautukseen” voi jopa olla.
 
Nyt hahmotellaan kaupunkikeskustan rakentamista ”loppuun” arvoisellaan tavalla. Koskaan et muuttua saa -ajattelu ei voi koskea parkkipaikkaa ja kokonaisuuteen nähden vain muutamia toisarvoisia rakennuksia. Hämeenkaarella on sittenkin lähinnä vain tunnearvoa. Linja-autoaseman säilyttäminen saattaa sitä vastoin olla perusteltua. Toistaiseksi linjureille ei ole osoitettu muutakaan paikkaa. Uusi asema olisi kuulunut moottoritien katteen yhteyteen, mutta eipä tule.
 
Nykyinen tyhjä asvalttikenttä on kuitenkin joka tapauksessa saatava käyttöön.
Paasikiventie on harvinaisen kaksipiippuinen juttu. Väylän pitää vetää liikennettä, mutta se ei myöskään saa liikaa jakaa ja erottaa.
 
Moottoritien kate kauppakeskuksineen siirtää keskustan painopistettä länteen, mitä on päivitelty syystäkin torin kulmilla. Eteläranta tuo keskustaan sentään reilusti lisää asukkaita. Kerettiläinen kysymys kuuluu: Mistä sitä väkeä riittää, ilmeisen kalliisiin asuntoihin ja muutenkin? Torejakin on ”tulevassa” keskustassa ainakin kolme.