Pääkirjoitukset

Kaupan murroksella paljon heijastusvaikutuksia

Työpaikkoja on katoamassa Kaupan liiton ennusteen mukaan 11 000–25 000.
Kaupan ala taistelee euroista jatkuvasti. Luova tuho kaatoi esimerkiksi Anttila-ketjun. Kuva: Terho Aalto
Kaupan ala taistelee euroista jatkuvasti. Luova tuho kaatoi esimerkiksi Anttila-ketjun. Kuva: Terho Aalto

Vähittäiskauppojen määrä pienenee jopa lähes kymmenellätuhannella vuoteen 2030 mennessä. Pessimistisimmän Kaupan liiton ennusteen taustalta löytyy niin talouden kuin yksityisen kulutuksen hidastumista ja ulkomaisen verkkokaupan rajua markkinamenestystä (KL 6.8.).

Työpaikkoja on katoamassa Kaupan liiton ennusteen mukaan 11 000–25 000 ensi vuosikymmenen loppuun mentäessä.

Hidastuva vienti, kuluttajien hiipuva usko, talouskasvun vaimeneminen, brexit ja kauppasota vaikuttavat kaikki kaupan alalle.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan vähittäiskauppa on menettänyt paljon liikevaihtoa verrattuna finanssikriisiä (2009) edeltäneeseen aikaan. Näin voi olla, mutta 5-6 prosentin vuotuinen kasvu ei ollutkaan kestävällä tasolla, eikä nykyisiä lukuja voi verrata silloisiin trendikäyriin.

Samalla kannattaa myös muistaa, että monella muulla alalla murros on ollut merkittävästi suurempi. Maailman mahtavin matkapuhelinvalmistajakin tuli, näki ja voitti – ja sen jälkeen kuopattiin.

Mediassa meno on ollut lähes yhtä rajua, kun yhdysvaltalaiset pörssijätit kahmivat kotimaiset mainoseurot, eivät itse tee sisältöjä eivätkä maksa veroja käytännössä minnekään.

Vähittäiskauppojen katoamisella ja työpaikkojen määrän pienenemisellä on suuria heijastusvaikutuksia paitsi työllisyyteen, myös ympäröivään yhteiskuntaan.

Esimerkiksi kaupunkisuunnittelun täytyy olla aivan erilaista kuin 1980-luvulla, kun digitalisaatio, automatisaatio ja yleinen tehostaminen muokkaavat kuluttajien ostokäyttäytymistä.

Samalla kun kaupan murros luo perinteiseen maailmaan uhkia, synnyttää se myös uudenlaisia mahdollisuuksia.

Kaupunkien elinvoimaisuutta ei tulevaisuudessa ehkä mitata sillä, kuinka monta ulkomaista vaateketjua myy keskustassa tuotteitaan vaan viihtyisyydellä, turvallisuudella ja sillä, mitä elämyksiä ja aktiviteettimahdollisuuksia kaupunki tarjoaa.

Vähittäiskaupat voivat pärjätä ja sinnitellä pitkään erikoistumisella ja palvelulla, mutta yleisellä tasolla nettikauppojen voima kasvaa tulevaisuudessa.