Pääkirjoitukset

Kaupan näkymät heikentyneet

Telakkateollisuudesta kuului pitkään kaivattuja hyviä uutisia, mutta kaupan liiton tämänviikkoinen suhdanne-ennuste välittää toisenlaista viestiä. Heikko talouskehitys näkyy yhä selvemmin myös vähittäiskaupassa. Kysyntä on vähentynyt ja myynti notkahtanut, joten kauppa joutuu sopeuttamaan toimintojaan. Työpaikat ovat edelleen vähenemässä vähittäiskaupasta, oli kaupan liiton synkkä viesti juuri ensi vuoden budjettineuvottelujen alla.

Tiistaina ensimmäisen vuosipuoliskon myyntilukunsa julkaisseen Osuuskauppa Hämeenmaan suurimman toimialan, markettien myynti laski 0,5 prosentilla. Luku ei toki ole suuren suuri, mutta se kertoo suunnan muutoksesta. Osuuskaupan myynti on kasvanut jo 1990-luvulta alkaen joka vuosi, mutta nyt kehitystä kuvaavien lukujen edessä on miinusmerkki.

Myynnin kehitysluvut heijastuvat myös kaupan investointeihin, jotka rajoittuvat olemassa olevan myymäläverkoston ylläpitoon. Suuret supermarketit on tältä erää Suomessa tehty ja jo suunnitellutkin rakennushankkeet odottelevat aikojen paranemista.

Vähittäiskauppa on notkahtanut jo toista vuotta peräkkäin. Vähittäis- ja tukkukaupasta lähti viime vuonna nelisen tuhatta työpaikkaa ja suunnilleen saman verran työpaikat vähenevät myös tänä ja ensi vuonna, ellei merkittävää muutosta tapahdu.

Kaupan liiton arvio on, että työpaikkoja katoaa parissa vuodessa jopa 10 000. Kauppa on toimialoista suurin työllistäjä, jossa työpaikkoja on ollut kolmisensataa tuhatta. Tosin osa työsuhteista on osa-aikaisia, mutta siitä huolimatta kauppa on näihin päiviin asti pitänyt työttömyyttä aisoissa. Tästä on pitänyt huolen kuluttajien usko omaan talouteensa, mikä on näkynyt näihin päiviin asti kauppojen kassoilla.

Erikoiskauppa on oireillut jo pitempään, ja viime kuukausina myynninlasku näkyy myös suuremmissa yksiköissä.

Syytä kaupan huonoon kehitykseen ei tarvitse arvailla. Talouden heikentyminen heijastuu kaikkialle ja pienellä viiveellä selvemmin myös kauppaan. Yleinen epävarmuus on lisääntynyt ja kuluttajien ostovoima heikentynyt. Se näkyy erityisesti isommissa hankinnoissa, kuten autokaupassa, mutta myös markettien käyttötavarakaupassa. Päivittäistavaraostoksista ei sentään tingitä samalla tavalla.

Ikävät uutiset Ukrainan kriisistä ja sitä seuraavista talouspakotteista ovat syventäneet huolta. Perinteistä kauppaa painaa myös kasvava verkkokauppa, johon kotimaiset yrittäjät eivät ole päässeet tehokkaasti kiinni. Korkea arvonlisävero suosii ulkomaisia kauppiaita, joten kansalaisten niukkenevaa ostovoimaa valuu myös maan rajojen ulkopuolelle.

Kaupan liitto vaatii virkansa puolesta toimia tilanteen parantamiseksi. Työkaluiksi tarjotaan taas kerran veronkevennyksiä, jotka vahvistaisivat parhaiten kansalaisten ostovoimaan.

Toivelistalla on palkkaverotuksen laskeminen sekä arvonlisä- ja valmisteveroa alentaminen. Arvonlisäveroa vaaditaan palautettavaksi taantumaa edeltävälle tasolle 22 prosenttiin.