Pääkirjoitukset

Kauppa on aukiolonsa paras asiantuntija

Eduskunta hyväksyi lähes ilman parranpärinöitä Juha Sipilän (kesk.) hallituksen lakiesityksen, joka vapauttaa kauppojen aukioloajat.

Tiensä päähän tulleen lain kumoamista vastustettiin viime metreillä vain vähän siihen nähden, miten kuuma kysymys on aikaisemmin ollut.

Keskustelu oli jo käyty, ja myös eduskunnan selvä äänestystulos kertoi kieltään.

Parhaat asiantuntijat eli kaupat ja viime kädessä asiakkaat pääsevät vihdoin päättämään aukioloajoista ilman monimutkaisia rajoituksia.

Vain fakiiri hallitsee nykyiset aukiolosäännöt poikkeuksineen ja poikkeuksen poikkeuksineen.

Voidaan unohtaa kauppojen pinta-alat, erilaiset kauppatyypit, juhla- sekä pyhäpäivät ynnä muut kalenterimerkinnät aukiolorajoitusten perusteina.

Kauppojen aukioloajat pitenevät, mutta ainakin Kanta-Hämeessä muutokset ovat maltillisia. Tuskin esimerkiksi sunnuntaisin on tarvetta kovinkaan paljon nykyistä pidemmille aukioloille. Ihmiset osaavat toivottavasti viettää lepopäiväänsä muutenkin kuin marketeissa.

Vapautus ei tietenkään tarkoita, että jokainen kauppa olisi auki vuorokauden ympäri. Kaupoille ei säädetä aukiolopakkoa, eikä kuluttajille kaupassakäyntivelvollisuutta.

Pienyrittäjät ovat kovimmilla, kuten tähänkin asti. Aukiolopaineet saattavat lisääntyä, mutta hyvässä tapauksessa myös mahdollisuudet palkata työntekijöitä.

Kaupan alan ketjuilta ja myös yksittäisiltä kauppiailta vaaditaan tarkkoja kustannuksiin ja hyötyihin perustuvia laskelmia siitä, mikä kannattaa ja mikä ei.

On todennäköistä, että hyötynsä keräävät taas talteen isot ketjut, S-ryhmä ja Kesko. Tosin suomalaiset kummajaiset, liikenneasemien yhteydessä olevat ruokakaupat joutuvat ilmeisesti kärsimään.

Parhaimmillaan säännösten purku parantaa työllisyyttä. Kun kaupat ovat pidempään auki, tarvitaan lisää työntekijöitä.

On erittäin toivottavaa, että kaupan, kuljetusten ja mahdollisesti muidenkin alojen työpaikkoja syntyy lisää.

Palvelualojen ammattiliitto on tosin kritisoinut, että aukiolon vapautukset ovat lisänneet pelkästään osa-aikaisten työntekijöiden määrää.

Kaupan työllisyydessä avainasemassa on kysyntä, eivät aukiolot. Vain ostovoima saa suomalaiset ostoksille työllistämään toinen toisiaan.