Pääkirjoitukset

Kauppojen kilpailu pitää ruuan hintatasoa kurissa

Ruuan oikea hinta on jatkuva puheenaihe. Ruoka tavataan tuomita liian kalliiksi, vaikka kaupparyhmät ovat taistelleet asiakkaiden sieluista alennuksilla.
Kaupan hihnalla kulkee ostoskasseihin pääosin aikaisempaa kalliimpaa ruokaa. Ruuan hinnasta on kuitenkin keskenään poikkeavia näkemyksiä. Kuva: Markku Tanni
Kaupan hihnalla kulkee ostoskasseihin pääosin aikaisempaa kalliimpaa ruokaa. Ruuan hinnasta on kuitenkin keskenään poikkeavia näkemyksiä. Kuva: Markku Tanni

S-ryhmä on markkinoinut tänäkin vuonna vahvasti, että ylivoimainen enemmistö kuluttajista haluaa halvempaa ruokaa. Maaseudun Tulevaisuuden helmikuinen gallup todisti toista: suomalaista ruokaa pitää liian kalliina hiukan alle puolet vastanneista ja sopivana lähes yhtä moni ja pieni vähemmistö liian halpana.

Ruuan hinta jatkaa tänä vuonna nousuaan Pellervon taloustutkimuksen (PTT) mukaan, mutta hyvää on nousutahdin laantuminen viime vuodesta. Hinnan nousu iskee etenkin pienituloisten kukkaroon.

Kun osa elintarvikkeista halpenee, toiset vastaavasti kallistuvat. Taustalla on usein maailmanmarkkinahinnan muutos. Hinnankorotus käy myös pakkauskokoa pienentämällä.

Hintatason nousua selittävät markkinalait. Kun kysyntää on ja kuluttajilla ostovoimaa, kaupat voivat siirtää kustannusten nousen suoraan kuluttajahintoihin. Kauppojen hintakilpailu pitää nousutahtia kurissa.

Hintasota on auttanut kuluttajia, mutta heikentynyt kannattavuus ahdistaa tuottajia. Maatalouden tulevaisuus voisi kirkastua, kunhan vienti kasvaisi, mikä vaatisi lisää jalostettuja tuotteita.

PTT arvioi maanviljelijöiden yrittäjätulon laskevan kaikkiaan hieman tänä vuonna.

Kaupan ja tuottajien osuus peruselintarvikkeiden kuluttajahinnoista on viime vuosina pienentynyt, kun teollisuuden suhteellinen osuus on PTT:n ja Luonnonvarakeskuksen tutkimuksen mukaan kasvanut. Osapuolet ovat kuitenkin riippuvaisia toisistaan. Kauppa on kyennyt ale-linjaan tehostamalla toimintaansa.

Kuluttajien terveyden kannalta myönteistä on kasvisten hintojen maltillistuminen viime vuoden heikon satokauden jälkeen. Liha, maitotuotteet ja leipä ovat kallistumassa.

Kulutustottumuksiin vaikuttaa myös ympäristö- ja ilmastotietoisuus, joka lisää kysyntää liha- ja maitotuotteita korvaavissa kasvipohjaisissa valmisteissa. Punaisen lihan menekki ei näytä Suomessa enää nousevan.

Ruuan hintatietoihin tarvitaan yhä lisää avoimuutta. Alkutuotannon kilpailukyvystä on pidettävä huoli, tai muuten kotimainen elintarviketuotanto näivettyy.