Pääkirjoitukset

Kaupunkilaiset äänestävät autoillaan

Hämeenlinnan Pysäköinti oy:n toimitusjohtaja Jarmo Kulmala on sanonut miljoona kertaa saman perustotuuden: ilmaisia pysäköintipaikkoja ei ole.

Toteamuksessa on yksi olennainen puute ja sen mukana kaikki. Autoilijat eivät suostu uskomaan sitä.

Kaupungissa jatkuu kadonneen pysäköintipaikan metsästys, juuri sen, jota ei pitäisi olla edes olemassa.

Vähiin käy ennen kuin loppuu: Viimeisin niitti ilmaisen tai aikarajoitetun pysäköinnin arkkuun on Hämeensaaren parkkipaikkojen muuttuminen maksulliseksi. Se kirpaisee monia. Syytä on muistaa, että alue Vanajaveden rannalla kuuluu joka tapauksessa muuhun käyttöön kuin parkkipaikaksi.

Myös ilmaispysäköinnin hiekkakeidas, Vanajantien alun epävirallinen parkkipaikka muuttuu maksulliseksi. Tätä puretun liikerakennuksen tontille jäänyttä kummajaista ei pitäisi olla edes olemassa. Kaavassa kun on sen kohdalla jotakin ihan muuta. Kyseessä on hämeenlinnalaisen suunnittelemattomuuden kukkanen.

Eikä siinä kaikki. Pian parkkimaksua kärttävä koura yltää jo varmaan piankin Hämeen linnan liepeille, jonne monet keskustassa työssäkäyvät ajavat jo tottuneesti aamuisin.

Sitten ilmaispaikkaa autoineen hamuavalla saa olla jo melkoisesti sisua ja mielikuvitusta, jos aikoo pysäköidä luvallisesti.

Hämeenlinnan keskustan pysäköintipaikat ovat muuttuneet maksullisiksi, mutta eivät suinkaan sattumalta, vaan suunnitelmallisesti, samoin kuin kaupunkiin on rakennettu pysäköintilaitoksiakin, niitä pahasti vajaakäytöllä olevia.

Valtuuston kesäkuussa hyväksymän ja laajasti valmistellun suunnitelman mukaan keskustan pysäköinti hoidetaan tulevaisuudessa pysäköintilaitoksilla.

Kysymys ei ole vain toriparkin tarpeesta tai edes parkkipaikoista, vaan kokonaisuudesta, johon kuuluu laajasti keskustan liikenne. Kadunvarsilta poistuu pysäköintipaikkoja, eikä pysäköintilaitoksille ole kukaan esittänyt parempaakaan vaihtoehtoa.

Näiden päätösten seuraukset on nyt vain nieltävä. Kaupunkilaiset äänestävät, eivät vain vaaleissa, vaan myös autoillaan joka ikinen päivä.

Moottoritien katteen lähelle valmistuneen Kaivoparkin ja Keinusaaren Keinuparkin käyttöaste on 33 prosenttia. Se ei riitä tuottamaan riittävästi, minkä takia pysäköintiyhtiö joutuu käymään kaupungin kukkarolla. Tilanne on kiistatta kestämätön, ja päättäjiltä vaaditaan kärsivällisyyttä.

Autoilijoita ei voi pakottaa ajamaan pysäköintilaitoksiin.

Autoilija on asiakas, joka tässäkin asiassa on aina oikeassa, vaikka miten hölmösti käyttäytyisikin.

Moottoritien katteen kauppakeskuksen valmistuminen lisää Kaivoparkin käyttöastetta, mutta lisääkö riittävästi? Hätäisiä johtopäätöksiä pitää varoa. Vain se taitaa olla varmaa, ettei torin alle tai muuallekaan ihan heti päätetä rakentaa uutta pysäköintilaitosta.

Päivän lehti

18.1.2020