fbpx
Pääkirjoitukset

Kävelemällä voi ansaita henkivakuutuksen

Maailman onnellisin kansa tykkää käppäillä ja tietää, miksi sitä tekee. Säännöllisen kävelyn terveysvaikutukset ovat kiistattomat.
Kävely on oivallinen treenimuoto, jonka suomalaiset ovat ottaneet omakseen. Kuva: Juhani Salo
Kävely on oivallinen treenimuoto, jonka suomalaiset ovat ottaneet omakseen. Kuva: Juhani Salo

Maailman onnellisin kansa sai jälleen hyviä uutisia.

Tavallisin liikkumismuotomme on ollut jo pitkään kävely, mutta nyt sen on todistettu olevan myös paras treenaustapa.

Siinäkö piileekin onnellisuutemme salaisuus? Tiedämme ja tunnistamme, kuinka hyvää kävely tekee.

Erilaisia tutkimuksia kävelyn terveellisyydestä on tehty vuosikausia. Viimeisimpänä huippuyliopisto Harvardin lääketieteellinen tiedekunta julkaisi kävelyä käsittelevän oppaansa. Sen mukaan säännöllinen kävely on kuin henkivakuutus, joka suojelee monilta suomalaisiakin vaanivilta kansantaudeilta.

Pelkästään ylipainon vaara vähenee 50 prosentilla ja korkean verenpaineen kehittymisen vaara laskee 30 prosentilla.

Terveysliikuntasuositusten mukaan reipasta kävelyä pitäisi harrastaa vähintään 30 minuuttia päivässä. Arkijärjellä se on helposti saavutettavissa esimerkiksi hyötyliikunnalla.

Tämän ei pitäisi olla kenellekään este, sillä kävelyyn ei vaadita kalliita varusteita tai välineitä. Riittää, kun työntää nenänsä ulos ja töppöstä toisen eteen. Vauhdinkin voi määritellä oman kunnon mukaan.

Kävely pitää paitsi sairaudet loitolla, se parantaa mieltä. Tassutellessa esimerkiksi masennus- ja ahdistusoireet helpottuvat.

Kävellessä luovuus alkaa kukkia toisella tavalla kuin koneen ääressä istuen. Tätä ovat esimerkiksi monet kirjailijat, taiteilijat ja työelämän kehittäjät pohtineet.

Suomessa on pitkään käytetty kestävyyskunnon testinä UKK-instituutin kahden kilometrin kävelyä.

Kävelemällä voi testaamisen lisäksi myös kohottaa kuntoa lähtötasosta riippumatta. Silloin tahdin pitää olla hengästyttävä ja matkaa ja vauhtia pitää lisätä. Mäkinen maasto parantaa myös lihaskuntoa. Kävelylenkkejä ja niiden kuormittavuutta voi varioida loputtomasti.

Yksi asia kannattaa kuitenkin iltalenkillä muistaa. Kävelyasento on tärkeä. Jos tuijottaa kävellessä kännykän ruutua, asento on heikko. Samalla vauhtikin hiipuu. Kännykän voi jättää kotiin tai sujauttaa taskuun.

Menot