Pääkirjoitukset

Kevytautot kolaroivat myöhässä EU-seinään

Kevytautojen sallimista perusteltiin paremmalla liikenneturvallisuudella, sillä niin sanottuja mopoautoja on pidetty huomattavan heiveröisinä.
Kevytautojen piti korvata mopoautot, joiden turvallisuutta on moitiskeltu jatkuvasti. Kuva: Markku Tanni
Kevytautojen piti korvata mopoautot, joiden turvallisuutta on moitiskeltu jatkuvasti. Kuva: Markku Tanni

Euroopan komission mukaan kevytautoihin liittyy vakavia turvallisuusongelmia, kun 15-vuotiaat voisivat kuljettaa autoja.

Komission mukaan kevytautojen massa on huomattava, jopa puolitoista tonnia; niissä on tehokas moottori, niissä voi olla viisi matkustajaa, kuljettaja mukaan luettuna; niillä saisi myös vetää peräkärryä.

Komission vakavan huomautuksen jälkeen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) pitää täysin mahdollisena, että viime vuoden lopulla hyväksytty kevytautoja koskeva lainsäädäntö joudutaan kumoamaan.

Vasta muutaman kuukauden liikenneministerinä ollut Marin pitää tilannetta äärimmäisen valitettava, mutta huomauttaa samalla, ettei EU:n kanta ole yllätys, vaan se on ollut poliitikkojen tiedossa.

Marin on oikeassa sanoessaan, että olisi ollut hyvä, jos edellinen hallitus olisi ottanut EU:n huomautukset vakavasti lain valmistelussa.

Silloinhan Suomi ei olisi tässä tilanteessa. Nyt hyviä vaihtoehtoja ei ole.

Kevytautolla eli nopeusrajoitetulla henkilöautolla piti päästä liikenteeseen parin kuukauden päästä, marraskuun alusta alkaen. Kevytautojen sallimista perusteltiin paremmalla liikenneturvallisuudella, sillä niin sanottuja mopoautoja on pidetty huomattavan heiveröisinä.

Lakiuudistusta perusteltiin myös rahalla. Mopoautot maksavat järjettömän paljon suhteessa vankkarakenteisiin oikeisiin autoihin, joiden huippunopeutta oli siis tarkoitus rajoittaa.

Poliittisten päätösten jälkeen uusien mopoautojen kauppa on romahtanut ymmärrettävästi käytännössä nolliin. Vanhojen mopoautojen hinnat ovat puolestaan laskeneet kysynnän ja tarjonnan lakien mukaisesti.

Edellisen hallituksen liikenneministeri Anne Berneriä moitiskeltiin syystä ja joskus syyttäkin. Nyt näyttää siltä, että jälleen yksi Bernerin hankkeista saatetaan kuopata jo ennen kuin sitä ehditään testata käytännössä.

Lain valmistelussa on ilmiselvästi oiottu mutkia eikä EU:n aivan ansiokasta kritiikkiä ole haluttu kuulla. Paremminkin kansalaisten asioita voisi hoitaa.