fbpx
Pääkirjoitukset

Kilpailutus on vaikea laji

Hämeenlinnan kaupunkiliikenteessä kuohuu. Joukkoliikennejaoston päätös irtisanoa sopimus yrityssaneerauksessa olevan liikennöitsijän kanssa on herättänyt vilkasta keskustelua puolesta ja vastaan.

Nyt katse on syytä kuitenkin suunnata tulevaan. Kaupunki on parhaillaankin avaamassa uutta tarjouskilpailua. Se on vaikea laji, mutta vanhoista virheistä on otettava opiksi.

Jatkon kannalta on tärkeintä varmistua jo hankintavaiheessa laatuseikoista. Viimeksikin siihen oli mahdollisuus, sillä tarjoajilta vaadittiin tietoja muun muassa yrityksen taloudellisesta tilanteesta, työehtosopimuksista sekä käytettävästä kalustosta.

Joukkoliikennejaoston tuoreesta päätösasiakirjasta selviää, että silloin kyllä kiinnitettiin huomiota Rajamäen selvästi muita tarjoajia edullisempaan hintaan, jonka liikennöitsijä tänä syksynä totesi itsekin kannattamattomaksi.

Edullisin tarjous kuitenkin voitti. Ja voittaa jatkossakin. Kunnan on kuitenkin mahdollista rajata tarjoajajoukosta pois sellaiset yritykset, joilla ei dokumenttien perusteella ole toimintaan edellytyksiä.

Kuntalaisten kannalta olennaisinta on se, että bussit kulkevat ajallaan ja palvelu on asianmukaista. Onkin ilahduttavaa, että kaupunki on tiukentanut ajamattomista vuoroista langettamiaan sanktioita.

Tähän mennessä liikennöitsijälle on voinut olla jopa kannattavampaa jättää jokin vuoro ajamatta. Tällaiset porsaanreiät on etsittävä sopimuksista ja tukittava.

Joukkoliikenne vaatii toimiakseen nimensä mukaisesti joukkoja. Niitä ei saada liikkeelle, elleivät kuntalaiset voi luottaa bussien kulkevan ajallaan. Vuoroja ei ole varaa jättää välistä. Itse asiassa niitä pitäisi saada lisää.

Hämeenlinnan seudulla joukkoliikennettä käytetään selvästi vähemmän kuin monilla muilla paikkakunnilla. Harmillisen usein näkee lähes tyhjiä busseja. Kuntalaiset ovat tottuneet käyttämään henkilöautoja kaupungin sisäisiin matkoihinsa. Perheet hankkivat kakkosauton, kun bussit eivät kulje riittävän usein kotioven ohitse.

Kyseessä on noidankehä, joka ei poistu liikennöitsijöitä vaihtamalla.

Kaupunki on jo pidempään suunnitellut uudistusta kaupunkiliikenteen linjastorakenteeseen. Myös Turengista Parolaan ulottuvasta joukkoliikenteen laatukäytävästä on puhuttu jo vuosia, mutta mitään merkittäviä parannuksia ei ole saatu aikaiseksi.

Ratkaisut ovat viipyneet joukkoliikenteen varsin hajanaisen rakenteen vuoksi. Liikenteessä on monta eri toimijaa, joilla kaikilla on lukuisia eri aikoihin päättyviä sopimuksia.

Seuraava mahdollisuus suurempaan uudistukseen on vuonna 2017, jolloin viimeisetkin siirtymäkauden sopimukset päättyvät. Myös valtaosa nyt kilpailutukseen tulevista sopimuksista on silloin katkolla.

Toivoa sopii, että viimeistään siinä vaiheessa kaikilla on halua neuvotella kaupunkiin mahdollisimman toimiva, järkevä järjestelmä – kuntalaisten näkökulmasta.

Menot