Pääkirjoitukset

Koronakriisi kiihdytti ruoan verkkokauppaa

Koronaepidemian aikana voittajat ovat olleet harvassa, mutta voittajiin lukeutuivat ruokakauppa ja nettikauppa. Erityisesti etsikkohetkensä hyödynsi ruoan nettikauppa.
Hätilän K-Supermarketin myyjä Pihla-Mari Kivistö kerää arkistokuvassa tuotteita verkkokaupan kautta tilanneille asiakkaille. Kuva: Pekka Rautiainen
Hätilän K-Supermarketin myyjä Pihla-Mari Kivistö kerää arkistokuvassa tuotteita verkkokaupan kautta tilanneille asiakkaille. Kuva: Pekka Rautiainen

Ruokakauppojen kotiinkuljetusten ja noutopalveluiden suosio kasvoi koronan siivittämänä moninkertaiseksi myös Kanta-Hämeessä. Kontaktien välttely sai monet tilaamaan ruokaostoksensa verkon kautta.

Ruoan verkkokauppa virisi kaikkiaan muita aloja myöhemmin – mutta todellisen tarpeen vauhdittamana täysrytinällä.

Ennen koronakriisiä ruoan verkkokauppaa käytti säännöllisesti vain nelisen prosenttia suomalaisista. Koronakriisin aikana heidän määränsä on yli tuplautunut ja lähes joka neljäs on ainakin kokeillut ruoan digitaalista ostamista.

Kuluttajien kasvanut digikysyntä vaati keväällä ruokakaupoilta nopeaa toiminnan sopeuttamista ja verkkomyynnin jatkojalostusta.

Päivittäistavarakauppa Kesko tiedotti torstaina ennätyksellisestä tuloksestaan huhti-kesäkuulta. Ruoan vähittäismyynti kasvoi toistakymmentä prosenttia. Kesäkuussa Keskon ruoan verkkokauppa kasvoi vuositasolla yli 500 prosenttia.

Kun ruoan verkkomyynnin osuus oli vielä ennen koronaa reilut puoli prosenttia päivittäistavaroiden verkkokaupasta, koronakeväällä se kolkutteli K-ryhmässä viittä prosenttia.

Ruoan verkkokauppa on kiinnostanut erityisesti hyvätuloisia ja kiireisiä lapsiperheitä sekä ikäihmisiä, joiden on hankalaa käydä kaupassa.

Verkkomyynnin nousutahti on hiipumaan päin, sillä koronarajoitusten hälvetessä ihmiset palaavat tavallisiin tapoihinsa, syövät kodin ja työpaikan lisäksi taas ravintoloissa ja käyvät itse ruokakaupassa.

Verkkoshoppailun heikkoutena on se, että samalla kun se poistaa viruskontaktit, se rapauttaa myös sosiaalisia kontakteja. Kaupassa käynti on monelle myös sosiaalinen tapahtuma. Moni haluaa myös itse valikoida tomaattinsa ja ostoperunansa.

Päivittäistavaroiden verkkomyynti tasaantunee koronan jälkeen, alkuun pariin prosenttiin. Arvion mukaan vuonna 2030 noin 10 prosenttia päivittäistavaroista ostetaan verkon kautta.

Ruoan verkkomyyntiä ei enää voi pitää merkityksettömänä marginaalitekijänä. Verkkokaupalla on kysyntää, sillä kuluttaja kaipaa vaivattomia vaihtoehtoja.

Päivän lehti

19.9.2020

Fingerpori

comic