Pääkirjoitukset

Korruption määrä kertoo yhteiskunnan tilasta

Alkuun hyvät uutiset: Suomi sijoittuu tätä nykyä kolmanneksi, kun vertaillaan vähiten korruptoituneita maita maailmassa. Suomen edelle kiilasivat vain Tanska ja Uusi-Seelanti.

Sitten hieman heikommat: virkarikosepäilyjen määrä on Suomessa kasvanut. Nämä osaltaan heikensivät Suomen sijoitusta vertailussa, mutta vain yhdellä pykälällä.

Suunta saattaa silti olla jatkossakin alaspäin, sillä viime aikoina Suomessa on puitu poikkeuksellisen suuria ja hätkähdyttäviä tapauksia aina oikeussaleissa asti.

Syytettyinä ja myös tuomittuina on ollut muun muassa korkean profiilin poliiseja Jari Aarniosta lähtien. Juuri nyt puolestaan epäillään Helsingin opetusviraston turvallisuuspäällikköä kaikkien aikojen korruptiotapauksesta. Myös länsimetron rajusti ylittyneet kulut ovat herättäneet laajaa ihmetystä.

Edellä mainituista tapauksista – ovatpa ne yksittäisiä tai eivät – huolimatta on todettava, että Suomen sijoitus on kansainvälisessä vertailussa loistava.

Transparency Internationalin mukaan yksikään valtio ei ole täysin vapaa korruptiosta. Parhaiten sijoittuneille maille yhteistä on hallinnon avoimuus, lehdistönvapaus, kansalaisoikeudet sekä riippumaton oikeusjärjestelmä.

Näistä periaatteista ja käytännöistä on syytä pitää tiukasti kiinni Suomessa.

Vaikka esimerkiksi hallinnon avoimuus ja lehdistönvapaus tuntuvat itsestäänselvyyksiltä demokraattisissa länsimaissa, käytännöt voivat muuttua nopeastikin.

Kuluneella viikolla kerrottiin, että Yhdysvalloissa on pidätetty ainakin kuusi toimittajaa, jotka seurasivat Donald Trumpin presidenttiyttä vastaan järjestettyjä mielenosoituksia. Toimittajat ovat sittemmin saaneet syytteet vakavista rikoksista, ja voivat saada periaatteessa kymmenen vuoden vankeustuomion.

Toimittajat ovat kertoneet tehneensä vain työtään ja kiistävät osallistuneensa mellakoihin. Sikäläiset toimittajajärjestöt pitävät syntynyttä tilannetta absurdina.

Miten sitten korruptiota voitaisiin ennaltaehkäistä?

Transparency Internationalin edustaja ehdottaa Suomeen yleisöjulkisuuteen perustavaa rekisteriä kuntien, kuntayhtymien sekä yhtiömuotoisten hankintayksiköiden toteuttamista hankinnoista. Ehdotusta sietää harkita tarkkaan.