Pääkirjoitukset

Korttitietojen kaapparit vaanivat verkossa

Palvelunesto- ja tietoturvahyökkäykset sekä korttitietojen kalastelu ovat netissä jo arkipäivää. Pyyhettä ei pidä heittää kehään.
Puhelimen suojaus on yhä tärkeämpää, kun sitä käytetään enenevästi maksamiseen. Kuva: Terho Aalto
Puhelimen suojaus on yhä tärkeämpää, kun sitä käytetään enenevästi maksamiseen. Kuva: Terho Aalto

Yritysten ja yksityisten tietoturva on koetuksella globaalissa verkkomaailmassa.

Tuorein massiivinen tietomurto kohdistui yhdysvaltalaiseen Capital One -pankkiin, josta hakkeri sai haltuunsa yli sata miljoonaa luottokorttihakemusta sekä ihmisten henkilötunnuksia ja pankkitilin numeroita.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus on saanut viime vuosina tiedottaa ahkerasti tietoturvaongelmista. Hyökkääjät keksivät yhä uusia tapoja päästä suojausten läpi.

Tavallisen nettisurffaajan onneksi hakkerit hakevat enimmäkseen haastetta isoista yrityksistä, laitoksista ja rahamaailmasta. Kesäkuussa kyberhyökkäys iski Lahden kaupungin verkkoon.

Tietomurrot ovat muuttumassa yhä ammattimaisemmiksi, mutta monissa kyberhyökkäyksissä päämotiivina on kiusantekoa ja näyttämisen halua.

Laajoista hyökkäyksistä koituu joka tapauksessa suurta vahinkoa.

Yhä useammin verkkorikolliset ovat liikkeellä tavallisten ihmisten pankki- ja luottokorttitietojen perässä. Paras tapa puolustautua verkkorikollisuutta vastaan on pankki- ja luottokortin käyttäjän oma huolellisuus.

Tietomurroilla saadut korttitiedot ovat rikollisissa piireissä kauppatavaraa.

Omia tilitapahtumia on syytä seurata säännöllisesti ja käyttää harkintaa verkko-ostoksilla. Myös pankit ja luottokorttiyhtiöt voivat puuttua poikkeukselliseen maksukortin käyttöön.

Suomalaisen turvallisuuskulttuurin etuna on sen perustuminen yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyölle. Se edistää tietoturvaa, mutta siinä on edelleen myös parannettavaa.

Verkon arkikäyttäjän kannalta tietoturvauhkia ei pidä liioitella.

Tavallinen kansalainen pärjää pitkälle sillä, että hänellä on kaikissa laitteissaan toimiva suojaus, päivitykset ajan tasalla, tervettä harkintaa ja eri palveluissa riittävän monimuotoiset ja erilaiset salasanat.

Kyberuhkien vuoksi ei kannata menettää luottamustaan digitaalisiin ympäristöihin. On vain vältettävä vaaraa.