Pääkirjoitukset

Kovaa oppia surkeasta ajokelistä

Suomea
koetteli maanantaina harvinainen – ei silti tuiki tuntematon – säätila. Huhtikuun alun kevät katkesi lumipyryyn, joka toi maan pinnalle lyhyessä ajassa jopa kymmenien senttien lumikerrokset.

Lumi selätti maanteiden kunnosta vastaavat. Ajoneuvojen kulkua haittasivat näin sekä sankka lumisade että huono ajokeli. Varsinkin Pirkanmaalla lopputuloksena oli tieliikenteen täysi kaaos.

Tampereen seudulla ajettiin maanantain kuluessa kymmeniä kolareita. Kukaan ei onnettomuuksissa kuollut, loukkaantuneita oli paljon. Alueen kolareissa romuttui yli sata autoa, näistä merkittävä osa lunastuskuntoon.

Tilanteen vakavuudesta kertoo se, että poliisilla ja myös ambulansseilla oli vaikeuksia päästä kolaripaikoille ohjaamaan liikennettä ja kuljettamaan apua tarvitsevia sairaalahoitoon.

Onnettomuudet olivat pääasiassa kuin esimerkkejä autokoulujen oppikirjoista. Kun keli huononee, osa kuljettajista laskee asiaankuuluvasti ajonopeutta. Tällöin liian kovaa ja ainakin liian lähellä seuraava auto törmää nopeutta pudottaneen ajoneuvon perään.

Tutun hokeman mukaan huono keli aiheuttaa edelleen liikenneonnettomuuksia. Rinnalle selitykseksi on nostettu usein myös väite siitä, ettei suomalaisia ole riittävästi varoitettu vaaralliseksi kääntyvästä ajokelistä.

Liikenteen turvallisuutta tulee tietysti kaikin tavoin edistää. Yksi hyvä tapa on rakentaa sääennusteista mahdollisimman kattavia, teillä liikkuvia tavoittavia sekä ennen muuta luotettavia.

Järjestelmä on jo tällä hetkellä niin hyvässä vireessä, että sen suurta muutosta tuskin on odotettavissa.

Turha kiemurrella, ei tästä pääse mihinkään: ajoneuvojen kuljettajilla on edelleen paljon opittavaa. Kuljettaja on vastuullinen turvallisesta liikkumisesta – kaikilla keleillä!

Poliisi on hyvin perillä myös huonon kelin onnettomuuksien perimmäisistä syistä. Poliisilla onkin ollut jälleen kerran tärkeää asiaa ajoneuvojen kuljettajille.

Maanteillä liikkuu vaarallisen paljon kuljettajia, joilla ei ole taitoa tai malttia ottaa ajokeliä huomioon kaasun painamisessa. Maanantaina jopa 50 tuntikilometrin nopeus oli ajoittain liikaa ja kun tilanne on tämä, ajoneuvon nopeutta tulee edelleen laskea.

Riittävä turvaväli edellä liikkuvaan ajoneuvoon on myös liikenteen suorastaan lapsellisen yksinkertaisia perussääntöjä. Jostain syystä kuljettajilla on vahva usko jarrujen tehoon liukkaallakin kelillä.

Monessa maanantaina liikenteeseen lähteneessä autossa oli kevään kunniaksi kesärenkaat. Kolarissa kunnia vaihtui pahimmassa tapauksessa kalliiksi korjaamon laskuksi.

Kesärenkaiden vaihdon liian aikaisin voi ymmärtää: niillä liikkuminen on mukavaa, talvirenkaat on ehkä ajettu jo loppuun.

Kesärenkailla ei ole kuitenkaan asiaa talven liukkaille. Väärien renkaiden auto pitäisi malttaa jättää talliin tai talvirenkaat vaihtaa takaisin – vaivasta huolimatta.