Pääkirjoitukset

Kuluttaja hyvillään hintasodasta

Ihmeiden aika ei ole vielä ohi, sillä elintarvikkeiden hinnat laskevat Suomessa. Tällaiseen ei yksikään asiantuntija saati kuluttaja vielä hetki sitten uskonut. Kesko laski pysyvästi jo viime marraskuussa joidenkin peruselintarvikkeiden vähittäishintoja, mutta markkinajohtaja S-ryhmä panttasi päätöstään joulumarkkinoiden yli.

Sunnuntaina osuustoiminnallinen S-ryhmä kertoi alentavansa heti maanantaina 400 elintarvikkeen hintaa Prismoissa ja sadassa S-marketissa. Enimmillään hinnat laskevat jopa 40 prosenttia. Kesko ilmoitti välittömästi osallistuvansa käynnistyneeseen hintakilpailuun eikä saksalainen Lidl-ketjukaan aio seurata tilannetta sivusta. Siwoja ja Valintataloja omistava Suomen lähikauppa aikoo toistaiseksi pidättäytyä hintarallista.

Kuluttajalle kaupan hintakilpa tietää parhaillaan useiden satojen euron säästöjä vuosittain. Kyse on merkittävästä hintatason pysyvästä laskusta, ei lyhyistä tai määräaikaisista erikoistarjouksista.

Keskeisten kaupparyhmien tilannearvio on sangen synkkä. Kuluttajien ostovoima on selvästi alentunut eikä sen nopeaa toipumista ole edes näköpiirissä. Kauppa on onnistunut taittamaan kustannustensa nousua ja myös karsimaan kulujaan. Ala on taantuman oloissa pitänyt työllisyyttä yllä, mutta nyt myymälöiden ja myös johtoportaiden henkilöstöä on karsittu.

Näyttää myös siltä, että kaupan suuret investoinnit on nyt tehty, uusia tavarataloja ja marketteja ei juuri rakenneta. Rahaa ohjataan ainoastaan korvausinvestointeihin ja välttämättömiin peruskorjauksiin.

S-ryhmä ilmoitti, ettei se revi kuluttajahintojen alennuksiaan elintarviketeollisuuden tai maatalouden katteista. Kaupan kustannuksia keventää myös halpa energia, joka heijastuu logistiikkaan ja vähentää paineita monien tuoteryhmien hinnankorotuspaineisiin. Alkutuotannossa muun muassa rehujen ja viljan hinnat ovat laskeneet.

Oma ansionsa hintakilpailun käynnistämisessä on myös saksalaisella Lidlillä, joka rantautui Suomeen vuonna 2002. Se on hitaasti kasvattanut markkinaosuuttaan, joka on kuitenkin edelleen kymmenen prosentin alapuolella. Saksalaisketju on houkutellut asiakkaita Keskolta ja S-ryhmältä nimenomaan niitä edullisempien hintojen ansiosta. Lidl on mukautunut kysyntään ja lisännyt valikoimiinsa myös monia suomalaisia tuotteita, vaikka se alkuun ilmoitti pitävänsä valikoimissaan vain omia tuotteitaan.

Suomalainen päivittäistavarakauppa on hyvin keskittynyttä. Markkinajohtaja on jo muutaman vuoden ajan ollut S-ryhmä ja selvä menettäjä on ollut Kesko. Ajoin on aivan perustellusti epäilty, ettei kilpailu toimi lainkaan ja siksi kuluttajahinnat pysyttelevät korkealla tasolla.

Nyt käynnistynyt kaupparyhmittymien välinen hintasota kielii kuitenkin vallan muuta, kilpailu toimii sittenkin. Kuluttajan ruokalasku pienenee.