fbpx
Pääkirjoitukset

Kuluttajalle on tarjolla vain kaksi ketjua ja Lidl

Päivittäistavarakaupan keskittyminen tuli keskiviikkona uuteen lakipisteeseensä.

Suomen Lähikauppa oy:n siirryttyä Keskolle jäljellä on kahden suuren lisäksi käytännössä enää vain saksalaisketju Lidl. Villit ja vapaat ruokakaupat ovat vähiin jääviä harvinaisuuksia.

Sekä Kesko että S-ryhmä ovat määräävässä markkina-asemassa. Keskittymisen varaa ei käytännössä enää ole.

Kahden suuren markkina-asema on kansainvälisesti jopa ainutlaatuisen korkea. Kilpailulaki ei kuitenkaan kiellä markkina-aseman saavuttamista, vaan sen hyväksikäytön.

Siwat ja Valintatalot ovat menestyneet huonosti pääomasijoittaja Tritonin omistuksessa ja kahden ison ketjun puristuksessa. Ne putosivat Keskon syliin.

Keskon markkinaosuus on ollut putoamaan päin. Kun myynnissä on jääty S-ryhmää jälkeen, kasvua haetaan yritysostosta.

Kesko sanoo kauniisti kehittävänsä lähikauppaverkostoaan. Siihen lähiöiden ja taajamien myymälät käyvät mainiosti.

Totutusti sunnuntaisinkin auki olevista Siwoista on ehtinyt tulla käsite suomalaisessa kauppakentässä. Siwan sinivalkoisissa väreissä on kattava yli 500 myymälän verkosto.

Valitettavasti verkoston kehittäminen tarkoittaa yleensä pitkälti sen karsimista. Valintatalojen päät olivat pölkyllä jo ennestään. Tulevaisuus näyttää, montako myymälää ostettiin pelkästään lopetettavaksi.

Jos saman omistajan kaupat ovat naapureina, molemmilla on tuskin tulevaisuutta. Se tietää vääjäämättä työpaikkakatoa.

Siwat ja Valintatalot ovat jääneet viime talvena kiihtyneessä ruuan hintakilpailussa jalkoihin, vaikka molemmat ovat yrittäneet kilpailla nimenomaan hinnalla.

Valintatalon kassissa ei talous olekaan ollut vatupassissa.

Kuluttaja saa nyt syyttää myös itseään. Lähikaupoissa ei ole käyty ostoksilla, kun virta on vienyt bonusten keskittämisen ja hintojen perässä isompiin marketteihin.

Kuluttajan valinnan mahdollisuudet kapenevat. Myös kauppamatkat pitenevät. Autottoman, keskustassa tai lähiössä asuvan voi olla aikaisempaakin hankalampaa käydä ruokakaupassa.

Kilpailua päivittäistavarakauppaan voi tulla enää vain ulkomailta. Suomessa loistavasti menestynyt Lidl saattaa vetää perässään muitakin.

Menot