Pääkirjoitukset

Kuntaremontti voi yhä toteutua

Missä mallissa on pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) hallituksen kuntaremontti? Kysymys on aiheellisen sen jälkeen, kun kokoomus ja SDP ajautuivat kiistaan siitä, ajaako hallitus kuntien pakkoliitoksia vai ei.

Pääministeri Katainen kiistää kokoomuksen ajavan pakkoliitoksia. Hän myös ihmettelee, mistä kumpuavat tulkinnat hallituksen pääpuolueiden suurista erimielisyyksistä ja riidoista.

Mediassa on väitetty, että edessä on jopa kokoomuksen ja SDP:n välirikko, jonka aiheuttajana on juuri kuntauudistus. Nämä tulkinnat ovat mielikuvitusta.

Kuntauudistus ei kaada Kataisen hallitusta, sen vesittyminen on sen sijaan mahdollista. Näin käy yksinkertaisesti silloin, jos hallituspuolueet eivät pysty sopimaan uudistuksen loppusuoran nuoteista.

Keskusta luki peliä niin, että tilaa on hallitusta kovistelevalle välikysymykselle. Sen kärki on sosiaali- ja terveyspalveluissa, asiallisesti tulilinjalla on myös hallituksen kuntapolitiikka.

Keskusta ei pelkästään kivitä hallitusta, sillä puolue tarjoaa myös omaa malliaan sekä kuntakartaksi että sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseksi.

Kokonaan toinen asia on sitten se, että keskustan kahdenkymmenen maakunnan malli on muiden puolueiden tukea vailla. Eikä pääministeri Katainen ole täysin väärillä jäljillä väittämällä keskustan suosivan hallintoa, vaikka sitä tulee purkaa.

Kuntarakenteen sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden välttämättömästä päivittämisestä paisunutta kiistaa voidaan tarkastella politiikan ja puolueiden ongelmana.

Tästäkin ongelmassa on toki kyse. Puolueiden tehtävä on ratkaista kaikki maan ongelman kehityksen turvaamiseksi.

Poliitikot – puoluekannasta riippumatta – yrittävät nyt saada otetta erittäin suuresta ja voimakkaasta kokonaisuudesta. Ei ole liioittelua sanoa, että tähän asti sekä kuntakone että sosiaali- ja terveyskone ovat heiluttaneet poliitikkoja kuin lastuja laineilla.

Koneet johtavat päätöksentekijöitä, vaikka tilanne tulisi olla tietysti aivan päinvastainen.

Hallinto on monimutkainen ja -polvinen. Tästä syystä on turha odottaa, että päivityksen lopputulos – olisi se aivan mikä tahansa – voisi olla alkuunkaan ihanteellinen.

Uudistuksen juna liikkuu, tosin vauhti uhkaa hiljentyä. Selitystä voi hakea kuntavaaleista, joka tekee puolueet varovaisiksi. Menossa saattaa hyvinkin olla kokoomuksen ja SDP:n kevyt ottelu äänien keräämiseksi.

Hallituksen aika on joka tapauksessa käymässä vähiin. Pian kuntavaalien jälkeen sekä kuntaremontista että sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä on synnyttävä päätöksiä.

Ne voivat olla joko suuria tai pieniä, näennäisiäkin.

Kokonaisuus on Kataisen hallitusohjelmassa ylitse muiden – itse asiassa ainoa suomalaisen yhteiskunnan paljon puhuttuihin rakenteisiin liittyvä uudistushanke. Hallituksella ei oikein ole varaa epäonnistua.