Pääkirjoitukset

Lähikauppa palvelujen viimeisenä vartijana

Visio modernista lähikaupasta ja sen asiakkaille räätälöidystä valikoimasta ja palveluista on kaunis, mutta samalla hauras. Reaalitalous marssii kysynnän ja eurojen tahtiin.
Kyläkaupat harvenevat. Kuvan Eteläisten kyläkauppa sulki ovensa viime marraskuussa. Kuva: Pekka Rautiainen, arkisto

Suomalaiset pitävät palveluiden häviämistä lähialueelta lähes yhtä pahana ongelmana kuin ympäristön saastumista ja vielä merkittävämpänä kuin ilmastonmuutosta.

K-ryhmän verkkokyselyssä lähes kaikki vastaajat halusivat säilyttää palveluista mahdollisimman lähellä terveydenhuollon ja ruokakaupan. Perässä tulevat koulu ja posti. Nämä kaikki painivat rakennemuutosten kourissa.

K-ryhmän kysely kantaa kyläkauppatutkimuksen nimeä ja korostaa luonnollisesti ruokakaupan roolia lähipalvelujen säilyttäjänä. Onhan kaupoista tullut eräänlaisia palvelukeskuksia posti- ja veikkauspalveluineen.

On selvää, että kansalaiset pitävät lähikauppaa tärkeänä. Ruokakauppa on välttämätön osa omaa elinpiiriä.

Päivittäistavarakaupassa myynti on keskittynyt isoihin myymälöihin, jotka kilpailevat huokeammilla hinnoilla ja isoilla valikoimilla. Suomen myymäläverkostosta kuitenkin puolet koostuu pienistä, alle 400 neliön kaupoista.

Pelkoja nostattaa se, että monessa Suomen pikkukunnassa on jäljellä enää yksi ainoa kauppa.

Perinteiset kyläkaupat uhkaavat tätä tahtia kadota ensi vuosikymmenellä.

Kyläkauppojen määrä on enemmän kuin puolittunut Suomessa 10 vuodessa, kun suunnilleen joka toinen viikko joku kyläkauppias laittaa lapun luukulle.

Kyläkauppoja oli viime vuonna enää 241 ja niistä enää seitsemän Kanta-Hämeessä.

Kyläkauppojen ja kaupunkien pienten lähikauppojen kuolemaa ovat jouduttaneet vapautuneet aukioloajat ja suurten kauppojen vetämä hintakilpailu.

Pienillä myymälöillä on kokoaan suurempi merkitys ja tärkeä roolinsa paikallisen elintarvike- ja päivittäistavaratarjonnan järjestämisessä, vaikka muuttoliike haja-asutusalueella käy niitä vastaan.

Elinvoimaiset lähikaupat turvaavat alueensa asuttavuutta.

Tukipäätöksillä ja palvelujen sääntelyä järkeistämällä on mahdollista vaikuttaa kehityksen suuntaan.

Asiakkailta vaaditaan vastineeksi sitoutumista lähikauppaansa.