Pääkirjoitukset

Lainvalmistelu huutaa aikaa sekä resursseja

Oikeuskansleri Jaakko Jonkka löylytti viikonvaihteessa tuimasti hallitusta lakiesitysten perustuslaillisista pulmista. Löylytys puraisi lauteilla ministereiden korvalehtiä. Oppositio vaatii nyt ulkokultaisesti eduskunnalle vedenpitävää selvitystä hallituksen lainvalmisteluperiaatteista.

Oikeuskanslerin moitteet ovat vakava viesti hallitukselle, jonka lainvalmistelu on ollut vauhdikkuuden vuoksi tempoillut. Ongelmia on kuitenkin ollut jo vuosikausia. Hukkaputki ulottuu valitettavan pitkälle.

Jo vuonna 1995 valtiontalouden tarkastusvirasto läksytti lakien valmistelua puutteelliseksi, perusteluja ontuviksi ja vaikutuksia epäselviksi. Lainvalmistelun tasoa on sittemmin usein arvosteltu.

Puutteita on ollut varsinkin lakiesitysten vaikutusten arvioinnissa. Kunta- ja sote-uudistukset ovat kolistelleet perustuslaillisia pykäliä.

Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallituksessa lainvalmistelu on törmännyt suurten lainsäädäntöhankkeiden kireään aikatauluun. Se ei ole kuitenkaan mitenkään oikeuta oikaisemaan ja jättämään perustuslaillisia kysymyksiä huomiotta. Sipilä lupailee nyt muutosta.

Varsinainen ongelma on aikataulutus; ahneus kostautuu. Eripura uudistusten sisällöstä johtaa siihen, että esitykset valmistuvat myöhässä.

Kunnollinen lainvalmistelu vaatii muutakin kuin hallituspuolueiden sovun: kunnolla aikaa ja tekijöitä. Ihmeitä ei tekisi edes se, että oikeusministerinä olisi juristi.

Hopusta kärsii myös tavoiteltu lainvalmistelun avoimuus sekä joustava kuulemismenettely.

Hallitus on aina päävastuussa lainvalmistelusta, sisällöstä ja laadusta, vaikka eduskunta lopullisesti säätääkin lait. Lakiesitysten pitäisi jo alkujaan olla niin tasokkaat, ettei pykäliä sittemmin tarvitse kirjoittaa uudelleen. Harvoinhan eduskunta hylkää enemmistöhallituksen antamia esityksiä, mutta niitä jää kritiikin tai perustuslaillisten pulmien vuoksi toteuttamatta.

Lainvalmistelun periaatteita ei saa uhrata poliittisen ohjauksen alttarille.

Lakien valmisteluvaihetta on tehostettava. Jo hallitusneuvotteluissa pitää sopia mahdollisimman tarkkaan, mitä uudistuksia hallitus ajaa, ja on laadittava esityksistä selkeät suunnitelmat ja realistiset aikataulut.

Esitetty perustuslakituomioistuin ei suoranaisesti itse valmistelua parantaisi.