Pääkirjoitukset

Laivalakko poltteli poliitikkojen näppejä

Pääministeri Alexander Stubb (kok.) pani arvovaltansa peliin ja onnistui: Suomen ulkomaankaupan ja matkustajaliikenteen pahasti vaarantamassa ollut lakko peruuntui.

Stubb ei voinut pakottaa kiistan osapuolia tai sen paremmin toimia sovittelijanakaan. Poliittinen viesti oli kuitenkin selvä ja tervetullut: pienen eturyhmän perusteltukaan edun ajaminen ei saa aiheuttaa korvaamattomia vahinkoja.

Lakon piiriin olivat tulossa jäänmurtajien lisäksi Suomen lipun alla seilaavat ulkomaanliikenteen rahtialukset ja myös matkustaja-alukset.

Ulkomaankaupan lamaantuminen olisi ollut pahinta myrkkyä koko kansantaloudelle. Laivojen jääminen satamiin olisi estänyt päivittäin 80 miljoonan euron viennin ja tuonnin.

Pienenä lastuna laineilla oli myös ikävä kiusa, joka osin jo aiheutui pääsiäismatkoille lähdössä oleville laivamatkustajille.

Sopu ei ole tämänkaltaisissa tapauksissa vain toivottava, vaan se on välttämättömyys.

Stubbin ulostuloon saakka poliitikot varoivat visusti ottamasta merenkulkua piinanneeseen lakkoiluun.

Etenkin demareille esillä ollut kysymys työehtosopimusten yleissitovuudesta ja ulkomaisen työvoiman käytöstä suomalaislaivoilla on jokseenkin pyhä, varsinkin näin vaalien alla.

Suomalaisen duunarin etua ei pidä polkea. Samaan aikaan pitää kuitenkin muistaa myös kansantalouden kokonaisuus. Pieni porukka ei saa sanella, mutta työnantajapuolenkin on tunnettava vastuunsa. Sitkeästi jatkunut jäänmurtajalakko kertoi valitettavasti täysin toista.

Kiistan pääpukari jäänmurtajayhtiö Arctia Shipping on valtion omistama, ja siten vastuunsa sen toiminnasta kantaa myös valtion omistajaohjausministeri Sirpa Paatero (sd.).

Suomalaisen vientiteollisuuden toimitusvarmuus ei kestä kolauksia, jotka vaarantavat työpaikkoja. Hälytyskellojen pitää soida riittävän kovalla äänellä, jotta vastaavat tilanteet vältetään.

Mittasuhteet heittivät perusteellisesti, kun alkuperäinen kiista koski 200 työntekijää ja yrityskohtaisten työehtojen sopimista Arctia Shippingin jäänmurtajilla. Kourallisen työehdoista saatiin aikaan lähes koko valtiolaivaa keikuttava riita.

Kiistan peruskysymyksiin palataan varmasti vielä. On täysin oikein, että suomalaisen työn polkumyyntiä vastustetaan. Sen kääntöpuoli ei saa kuitenkaan koitua liian kalliiksi.

Päivän lehti

9.4.2020