Pääkirjoitukset

Lentoturvallisuus ei voi olla aukoton

Satojen ihmisten henki on lentäjien vastuulla nykyaikaisissa matkustajakoneissa. Heidän työrauhansa on haluttu turvata estämällä tiukasti ulkopuolisten henkilöiden pääsy ohjaamoon. Taustalla ovat vaikuttaneet vuoden 2001 syyskuun terrori-iskut.

Euroopan lentoturvallisuusvirasto julkaisi perjantaina uuden turvallisuussuosituksen, jonka mukaan ohjaamossa on aina oltava kaksi miehistön jäsentä.

Entiset ohjeet koituivat ilmeisen traagisella tavalla kohtalokkaiksi.

Saksalaisen Lufthansan tytäryhtiön Germanwingsin kone syöksyi tiistaina vuorenseinämään Ranskan Alpeilla. Kaikki koneessa olleet 150 ihmistä kuolivat.

Tutkijoiden mukaan maahansyöksyn aiheutti perämies, joka oli lukinnut koneen kapteenin ulos ohjaamosta.

Turman tutkinta eteni hämmästyttävän nopeasti. Tutkijoiden epäilyt ovatkin vasta epäilyjä. Lopulliset raportit valmistuvat vasta aikojen päästä. Vielä niiden jälkeenkin voi jotakin jäädä hämärän peittoon.

Germanwingsin koneen traaginen kohtalo ja sitä seurannut koneen perämiehen yksityiselämään pureutuva julkinen repostelu on surullinen muistutus lentoturvallisuuden haavoittuvuudesta. Mikään järjestelmä, jossa on mukana sekä inhimillisiä että runsaasti teknisiä tekijöitä ei voi olla aukoton. Kun tehdään sääntö, uusi porsaanreikä voi löytyä sen vierestä.

Lentäjien fyysistä ja psyykkistä terveyttä voidaan erehtyä pitämään itsestään selvyyksinä, joita ne eivät kuitenkaan ole. Niinkin yksinkertainen asia kuin aivan tavalliset lääkärintarkastukset tulevat arvoon arvaamattomaan. Vielä kaiken jälkeenkin jää aina inhimillisen virheen mahdollisuus.

Teknisiäkään vikoja ei pystytä lopullisesti kitkemään, mutta niitä vastaan voidaan taistella huoltamalla koneet pilkuntarkasti.

Nykyaikaiset liikennelentokoneet pystyvät lentämään hyvin pitkälle ”itsestään” eli automatiikan varassa. Senkään toiminta ei kuitenkaan ole niin idioottivarmaa, ettei ajattelevaa ihmistä tarvittaisi ohjaamossa.

Tuhoisia lento-onnettomuuksia on aikaisemminkin todettu tahallaan aiheutetuiksi. Kohutun malesialaiskoneen katoamiseenkin on liitetty epäilyjä suunnitelmallisesta tahallisuudesta.

Lentoliikenteen tavaton lisääntyminen tekee Germanwingsin tapauksesta niin kuohuttavan. Entistä useammat suomalaisetkin lentävät säännöllisesti. Myös se, että turma sattui keskellä Eurooppaa, lisää ihmisten huolta.

Tilastojen mukaan lentoliikenne on muuttunut jo pitkään turvallisempaan suuntaan. Etenkin liikennöinti Euroopan osin jopa ruuhkaantuneessa ilmatilassa, samoin kuin Pohjois-Amerikan yllä on erittäin turvallista.

On todennäköisempää joutua yliajetuksi kadulla kuin joutua edes läheltä piti -tilanteeseen lentokoneessa.

Myös erilaiset toimintakulttuurit vaikuttavat lentoturvallisuuteen. Afrikassa lentäminen on tuntuvasti turvattomampaa kuin muualla.

Päivän lehti

5.12.2020

Fingerpori

comic