Pääkirjoitukset

Liigajoukkueista tullut taloudellisesti merkittäviä

Jääkiekosta on tullut Suomen ylivoimaisesti suosituin urheilumuoto yleisön mielenkiinnolla mitaten. Mielenkiintoa ovat kasvattaneet täysiveriseksi ammattilaissarjaksi kehittynyt SM-liiga ja maajoukkueen kansainväliset menestykset.

Huippuna oli kulunut kausi. Kaksi nuorten ikäluokkaa voitti maailmanmestaruuden ja leijonamiehistö otti Moskovan MM-jäiltä hopeaa.

Televisiosta loppuottelua katsoi kaksi miljoonaa suomalaista. Vastaavaan lukuun, edes lähelle, eivät muut urheilusaavutuksemme yllä kuin yksittäisissä poikkeustapauksissa.

Hämeenlinnan Pallokerho on pysynyt lajin hurjan kansallisen kehityksen mukana. Viime vuosien kompastelu ei muuta todellisuutta. HPK on kehittynyt pitkässä juoksussa koko ajan, ja sillä on hyvät urheilulliset menestymisen edellytykset myös jatkossa.

Keväällä tapahtunut yhtiöittäminen on luonnollinen jatke tälle kehitykselle. Yhtiöittämisen ja osakeannin kautta seura vankisti taloudellista pohjaansa. Yhtiömuoto jämäköittää myös taloudellista toimintaa, joka on jo merkittävää.

Siitä kertoo Sport Business School Finlandin HPK:n taloudellisista vaikutuksista tekemä tutkimus. Sen mukaan Kerhon toiminnan vaikutus seudulle on viisi miljoonaa euroa vuosittain. Äkkiseltään summan suuruus yllättää.

Urheiluseuraa on tavattu pitää toimijana, jolle kunta järjestää asianmukaiset suorituspaikat ja antaa vielä avustuksia päälle.

Toki HPK pelaa kaupungin omistamassa hallissa, mutta se maksaa sen käytöstä ja tuottaa vuosittain verotuloina kaupungille yli 700 000 euroa. Myös muiden taloudellisten vaikutusten kautta kaupungille kertyy euroja vino pino.

Jotain kertovat seuraavat luvut: palkkoihin 1,5 miljoonaa, alueen yrityksistä ostettuihin tuotteisiin ja palveluihin 1,8 miljoonaa jne.

Seura elää maksavasta yleisöstä suoraan ja välillisesti. Jos ei ole yleisöä, ei ole tv-tuloja eikä mainos- ja lipputuloja. Jotain HPK:n hyvästä suhteesta kannattajiinsa ja yhteistyökumppaneihinsa kertoo osakeannin tuomat 700 000 euroa seuran taseeseen. Puolet summasta tuli yrityksiltä, puolet yleisöltä. HPK sai peräti 800 uutta osakasta.

Pienen liigapaikkakunnan seuran pitää tuntea omakseen mahdollisimman moni. Se onnistuu, kun toiminta ei henkilöidy liikaa, eikä politisoidu.