Pääkirjoitukset

Liikenne ei ole opettelun paikka

Nuorten kuljettajien aiheuttamat vakavat liikenneonnettomuudet ovat viime vuosina ilahduttavasti vähentyneet. Silti 18–24-vuotiaiden suhteellinen osuus kuolonkolareiden aiheuttajista on yhä 20 prosentin luokkaa, kun ikäryhmän osuus kaikista ajokortin haltijoista on 10 prosenttia.

Kuolonkolaritilastot kertovat yhä karua kieltä edelleenkin puutteellisista asenteista ja siitä, että nuorten ajotaidot eivät ole kuljettajatutkinnon jälkeen vielä läheskään valmiit.

Aivan liian usein haparoiva ajoharjoittelu jatkuu kortti takataskussa kuumottaen liikenteessä ja johtaa surulliseen lopputulokseen.

Liikenne ei ole ajo-opettelun paikka. Se pitää muistaa uusimmassa ajokorttiuudistuksessakin, joka esiteltiin perjantaina liikenneministeri Henna Virkkuselle (kok.)

Virkkunen ylisti ministeriönsä työryhmän esitystä, jossa B-ajokortin kuljettajaopetuksen aloitusikä putoaa 16 vuoteen nykyisestä 17 vuodesta ja nykyisestä monivaiheisesta tutkintojärjestelmästä siirrytään yksivaiheiseen.

Ajokortin saisi uudistuksen jälkeenkin vasta 18-vuotiaana. Sikäli uudistus jää puolitiehen, koska moni nykynuori olisi mitä ilmeisimmin valmis oikean auton rattiin jo nykyistä vuoden pari nuorempana.

Mopoautoillaan normaalin liikenteen seassa pyörii jo valmiiksi 15-vuotiaita lapsia. Turvallisempaa kaikille olisi, jos kalliin koirankopin tilalla olisi moderni ja turvallinen pikkuauto. Silloin alla olisi myös riittävän perusteellinen opetus sekä asennekasvatus.

Ministeriön ehdotuksessa olennaisinta se, ajokortin suorittaja voisi itse päättää, kuinka paljon hän tarvitsee ajo-opetusta.

Työryhmä pitäisi esimerkiksi pimeällä ajon ja liukkaan kelin harjoittelun pakollisena kaikille. Sekin on sentään jotakin, kun kukaan ei pääse selittämään, ettei hänen ole ikinä tarkoituskaan ajaa pimeällä, vaan pelkästään kuivalla kesäkelillä ja keskellä päivää.

Ministeri Virkkusen mukaan ajo-opetusta on perusteltua muuttaa vastaamaan nykypäivän tarpeita. Mitähän ne tarpeet oikein ovat? Jos ajo-opetukseen tulee simulaattoreita, on vain yksi asia varma: ajokortin hinta nousee.

Minkään ajokorttiuudistuksen ensimmäinen tarve ei ole palvella ajokorttikokelaiden mielihaluja. Ykköstavoite on yhä liikenneturvallisuus.

Nuoret pannaan paljon vartijaksi, jos he saavat kovin pitkälle itse päättää ajo-opetuksensa sisällöstä. Samalla he oletettavasti keskittyisivät nykyistäkin enemmän pelkän kuljettajatutkinnon läpäisemiseen.

Autokouluja on voitu toisinaan syyttää rahastuksesta, mutta niitäkin on asiassa alan asiantuntijoina ehdottomasti kuultava.

Tähän asti jaksotettua kuljettajatutkintoa on kiitetty nuorten hyvään suuntaan kehittyneestä liikenneturvallisuudesta. Nyt kaksivaiheisuudesta kuitenkin luovuttaisiin. Autokoululiiton mukaan yleiseurooppalainen suuntaus on täsmälleen päinvastainen.

Eiköhän voitaisi ottaa selvää myös siitä, mihin suuntaan muualla mennään ja millaisin tuloksin.