Pääkirjoitukset

Liikennekaarimallissa politiikka vie ja taksi tuo

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) ajoi keväällä liikennekaaren yhteydessä voimakkaasti taksiliikenteen sääntelyn purkamista. Hallituskumppani perussuomalaiset katsoi Bernerin loitsuamista pahalla silmällä ja äityi siltä seisomalta vastustamaan taksien sääntelyn purkamista ja taksiliikenteen vapauttamista kilpailulle.

Perussuomalaisilla on gallupien valossa tarvetta irtiottoihin. Puolueella on lisäksi ydinkannattajissaan paljon maaseudun taksiyrittäjiä. Heidän asemansa heikentäminen on huonoa politiikkaa, vaikka kilpailun vapauttamiselle olisi järkisyitä.

Taksiliitto peräsi tasapuolisia pelisääntöjä tulevaisuuden kuljetusmarkkinoille ja oudoksui, kuinka liikenneministeriön liikennekaaren mallissa taksiyrittäjänä voisi toimia viidellä eri tavalla, joita kaikkia säädeltäisiin eri tavoin.

Taksiliitto pitää kilpailua vääristävänä eritoten sitä, että pienimuotoinen henkilökuljetus olisi mahdollista ilman toimilupaa 10 000 euron liikevaihtoon saakka.

Berner on näin kesän päätteeksi ilmoittanut luopuvansa tästä toimiluvattomuusmallista ja hyväksyvänsä sen, että takseilla on vastedeskin määrätty asemapaikka. Kompromissi on iso vastaantulo taksilupien vapauttamisessa. Berner pitää kuitenkin kiinni lupien määrällisen sääntelyn purkamisesta ja vapaista hinnoista.

Lakiesityskompromissi näyttää tyydyttävän Taksiliittoa, joka laskee, että tarjous on sittenkin pienempi paha niellä, jos tai kun nykyinen meno ei kelpaa. Markkinaehtoinen malli käy, kunhan kaikilla taksiyrittäjillä on jatkossakin oltava liikennelupa ja kuljettajilla ajolupa.

Perussuomalaiset ei ole kompromissista innostunut, vaan puolueen johto on pitänyt kiinni taksien nykyisestä lupa-, hinnoittelu-, päivystys- ja määräsääntelystä.

Perussuomalaisten askelmerkit hallituksen neuvotteluvääntöön horjuvat, kun tukena ei ole Taksiliittoakaan. Vastahanka käy toki pelimerkistä, josta puolue voi luopua saavuttaakseen näkyvän voiton toisaalla.

Berner heivaisi taksiliikenteen liikennekaaresta ulos, mikäli hallituksessa ei sopua synny. Se olisi taksialalle huonoin vaihtoehto, kuin brexit briteille.

Asiassa pitäisi päästä nopeasti ratkaisuun. Taksiliikenne ei voi jäädä entiselleen liikennemarkkinoiden kokonaisuudistuksessa. Avoin markkinatalous tekee tuloaan takseihinkin.