Pääkirjoitukset

Liikenneturvallisuudessa positiivista kehitystä

Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa näkyy liikenteen ja yhteiskunnan sosiaaliset ongelmat, kuten päihteiden käyttö, hurjastelu sekä näiden yhdisteleminen.
Isot nopeudet ovat yksi selkeä riski liikenneturvallisuudelle, eivätkä peltipoliisit korjaa hurjastelijoita pois teiltä kuin ehkä taannehtivasti. Kuva: Sara Aaltio
Isot nopeudet ovat yksi selkeä riski liikenneturvallisuudelle, eivätkä peltipoliisit korjaa hurjastelijoita pois teiltä kuin ehkä taannehtivasti. Kuva: Sara Aaltio

Alkuvuoden tieliikenne näyttää sujuneen turvallisemmin kuin se sujui viime vuonna vastaavaan aikaan. Asia kävi ilmi torstaina julkaistuista Tilastokeskuksen tiedoista.

Tammi-maaliskuussa tapahtui kaikkiaan 486 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Tieliikenteessä kuoli alkuvuonna yhteensä 34 ja loukkaantui 595 ihmistä. Kuolleita oli 20 vähemmän ja loukkaantuneita peräti 358 vähemmän kuin vuoden 2020 vastaavana aikana.

Syytä positiiviseen kehitykseen on helppo veikata. Ainakin pääteillä liikennemäärät ovat olleet alkuvuonna pienempiä kuin viime vuoden alussa, jolloin koronan epidemia oli vasta aluillaan.

Tämä selitys ei kuitenkaan ole täysin vedenpitävä. Viime vuonna tieliikenneonnettomuuksissa kuoli nimittäin hieman yli 200 ihmistä, eikä Liikenneturvan ennakkoarvion mukaan liikennemäärien vähentyminen vaikuttanut liikennekuolemien määrään.

Alustavien tietojen perusteella vuonna 2020 tieliikenteessä kuoli 202 ihmistä, kun vuonna 2019 luku oli 204. Muissa Pohjoismaissa liikennekuolemat vähenivät huomattavasti poikkeusvuoden aikana.

Aikanaan Suomen kymmenen vuoden tavoitteena oli puolittaa liikennekuolemien määrä vuoden 2010 tasosta. Tähän ei lopulta päästy. Myös koko Euroopan unionilla on ollut tavoitteena vähentää merkittävästi sekä liikennekuolemia että vakavasti vammautuvien määriä.

Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa näkyy liikenteen ja yhteiskunnan sosiaaliset ongelmat, kuten päihteiden käyttö, hurjastelu sekä näiden yhdisteleminen. Liikenteessä tehdään myös itsemurhia.

Valtavat nopeudet ovat yksi selkeä riski liikenneturvallisuudelle, eivätkä peltipoliisit korjaa hurjastelijoita pois teiltä kuin ehkä taannehtivasti. Liian usein näkee kuitenkin otsikoita, joiden mukaan ilman ajo-oikeutta ajellaan jatkuvasti ja mistään säännöistä piittaamatta.

Toisen koronakevään ja -kesän tieliikenteen soisi sujuvan mallikkaammin kuin ensimmäisen. Viime vuonna ajanvietteenä tehtävä liikkuminen lisääntyi, ja siihen yhdistyy helposti suuret nopeudet. Jälki oli sen mukaista.