Pääkirjoitukset

Liikenteen palveluihin ei kaivata villejä toimijoita

Liikenneministeri Anne Berner sai alkuviikosta myrskyn aikaan Liikennekaari-hankkeellaan, jossa tartutaan tiukalla otteella myös tarveharkintaan perustuviin liikenteen lupajärjestelmiin.

Normien ja sääntelyn purku on muodissa ja ministeri havittelee liikenteeseen myös lisää kilpailua, joka alentaisi hintoja ja kehittäisi palveluja.

Liikenteessä pyörivät isot rahat, joidenkin arvioiden mukaan 25 miljardia euroa. Ei siis ihme, että liikenne on suurennuslasin alla. Tehostamisen varaakin on, ja se tunnustetaan kaikilla tasoilla.

Tarveharkintaan perustuva lupajärjestelmä rakennettiin aikanaan tarpeeseen, eikä siitä voida kaikessa vieläkään luopua. Liikenteen vapauttamisella saadaan toki lisää kilpailua, mutta lieveilmiötkin voivat lisääntyä.

Esimerkki löytyy niin taksiliikenteestä kuin tavaraliikenteestäkin. Taksiyrittäjät huolestuivat liikenneministerin esitettyä, että taksiliikennettäkin voisi pyörittää 10 000 euroon saakka ilman toimilupia.

Se houkuttelisi alalle toimijoita, joita ei välttämättä kaivata. Lupajärjestelmä on jäämässä uuteen malliinkin, ja sen on koskettava kaikkia. Kymppitonnin rajakin on enemmän keinotekoinen kuin vakava esitys alan uudistamiseksi.

Liikennekaari-esitys poistaisi myös tavaraliikenneluvat alle 3,5 tonnin pakettiautoilta. Kuljetusyrittäjiä edustava SKAL ärähti jo ihan aiheesta ja sai tukea – yllätys, yllätys – myös AKT:lta.

Luvanvaraisessa liikenteessä pyörii tuhansia pakettiautoja, joiden tuotot ovat valtiolle lähes 250 miljoonaa euroa. Pelkona on, että tämä potti ja avautuvat kuljetusmarkkinat vetävät Suomeen toimijoita toisista EU-maista ja etenkin ETA-maista. Houkutus olisi myös suuri siirtää kotimaista kalustoa matalamman veron maihin. Liikenneministerikin tietää, mitä tämä tarkoittaisi.

Kuljetusala on muutenkin huolissaan ulkomaisten toimijoiden vaikutuksista. Ulkomaiset rekat ovat jo riesa kotimaisessa tavaraliikenteessä. Liikenneministeriin on jo useaan kertaan vedottu ns. kabotaasiliikenteestä, joka vääristää kilpailua ja haittaa kotimaisten kuljetusyrittäjien ja -yhtiöiden toimintaa.

Lupajärjestelmän romuttaminen normien purkamisen ja kilpailun nimissä ei ole jakeluliikenteessä järkevää. Liikenneministeri löytää asian työpöydältään lausuntokierroksen jälkeen ja joutuu varmasti myös perääntymään muista radikaaleista esityksistään.

Päivän lehti

24.10.2020

Fingerpori

comic