Pääkirjoitukset

Linja-autossa matka katkeaa

Suomalainen linja-autoliikenne on parhaillaan poikkeuksellisen suuren murroksen kourissa, kun markkinat avautuvat uudella tavalla kilpailulle. Joukkoliikennelain muutoksen taustalla on EU:n palvelusopimusasetus, jonka vuoksi joukkoliikenne järjestetään jatkossa joko puhtaasti markkinaehtoisesti tai sitten julkisella tuella.

Markkinaehtoisuudessa liikennöitsijät saavat kehittää vapaasti omaa liikennettään ja palveluitaan. He voivat päättää yksin myös matkalippujensa hinnan, kun julkisesti tuettava joukkoliikenne on kilpailutettava joukkoliikenne- ja hankintalain mukaisesti. Uusi lippu- ja maksujärjestelmä tietää alalle kaiken muun myllerryksen oheen uutta päänvaivaa.

Parhaillaan on menossa linjaliikennöinnin muutosvaihe, joka kestää vuoden 2019 joulukuuhun asti. Ensimmäiset sopimusmuutokset astuivat voimaan keskisuurilla kaupunkiseuduilla heinäkuun alussa. Kanta-Hämeen joukkoliikenteessä aikataulumuutoksia tuli esimerkiksi kaukoliikennereitille Lahdesta Hämeenlinnan ja Forssan kautta Turkuun.

Muuten muutokset keskittyivät Hämeenlinnan, Hattulan ja Janakkalan sisäiseen liikenteeseen. Joukkoliikenteen järjestämisestä ja suunnittelusta vastaa Uudenmaan ely-keskus yhteistyössä alueen kuntien kanssa. Uusi ilmiö Suomessa ja myös Kanta-Hämeessä on lisääntynyt halpabussiliikennöinti, joka kiristää joukkoliikenteen kilpailua ja ahdistaa paikallisia liikennöitsijöitä.

Uudistuksen kauniina tavoitteena on tehokkaampi ja yhteiskunnalle edullisempi tapa järjestää bussiliikenne, kun julkinen hallinto kilpailuttaa bussireitit ja vastaa liikenteen järjestämisestä. Yhteiskunnan tukemat seutu- ja kaupunkiliput jäävät harmillisesti historiaan. Apuun pitää saada toimiva palvelusetelijärjestelmä ja lisää vapauksia muun muassa taksiyrittäjyyteen.

Lippukaaoksen ohella pelkona on se, että linja-autoliikennereitit edelleen kuihtuvat kaupunkien ja tiiviiden taajamien ulkopuolella, jos tai kun liikenne keskittyy kannattavuutensa ylläpitoon ja julkishallinnolla on ainainen pula rahasta.

Pikavuoroliikenne kolmosmoottoritiellä Helsingin ja Tampereen välillä vilkasta, lähes ympärivuorokautista, mutta jo muilla valtateillä maanteistä puhumattakaan vuorot ovat pahasti harvenneet. Joukkoliikenteen järjestäminen ei ole edes kuntien lakisääteinen tehtävä, mutta Kanta-Hämeessä on ymmärretty pikkubusseilla hoidetun paikallis- ja palvelukyytien tärkeys. Kuljetuksia kannattaa myös yhdistää pakollisiin koulukyyteihin.

Uudistuksessa yhteiskunnan on huolehdittava liikennepalveluiden turvaamisesta myös harvaanasutulla maaseudulla, jota myös Kanta-Hämeessä on. On ymmärrettävää, ettei kaikille kansalaisille voi taata asuinpaikasta huolimatta yhtä hyvää joukkoliikennettä, mutta maaseudulla asuvia ei voi jättää kokonaan heitteille.

Palveluja on karsittu jo kovalla kädellä, mutta sivukyliltä on päästävä edes säännöllisesti kuntakeskukseen tai lähikaupunkiin palvelujen ääreen.

Päivän lehti

27.9.2020

Fingerpori

comic