Pääkirjoitukset

Lisämiljoonat romutuspalkkioon osuvat oikein

Valtion osoittama kolme miljoonaa euroa vanhojen henkilöautojen romutuspalkkioihin ei riittänyt kuin käsirahaksi. Kansalaiset innostuivat autokaupoille, kun yli kymmenen vuotta vanhasta autosta maksettiin 1 500 euron palkkio, jonka valtio ja autojen maahantuojat maksavat puoliksi.

Rahat ovat loppumassa ja liikenneministeriö ehdottaa parin viikon päästä eduskunnan hyväksyttäväksi tulevaan lisäbudjettiin viiden miljoonan euron lisämäärärahaa.

Romutuspalkkion suosio ilmeisesti yllätti ministeriön, kun kuudeksi kuukaudeksi varattu rahasumma käytettiin jo parissa kuukaudessa. Tämän vuoden heinäkuusta vuoden loppuun kokeiluna aloitettua järjestelmää kannattaa ehdottomasti jatkaa.

Vanhat ja usein loppuun ajetut autot on syytä saada pois mahdollisimman nopeasti Suomen maanteiltä. Niiden turvallisuus ei enää alkuunkaan vastaa nykyisiä autoja. Autoteollisuus kehittelee joka vuosi uudet mallinsa poikkeuksetta hiukan turvallisemmiksi kuin edelliset versiot.

Suunta on hyvä, vaikka tieliikenteessä kuolleiden määrä on ilahduttavasti laskenut, jokainen kuolema, joka olisi voitu estää ajoneuvon turvallisuutta parantamalla, on itse asiassa turha.

Toinen peruste ajoneuvokannan uusimiselle on ympäristö. Ilmaston ja myös muun ympäristön suojelun edistämistyössä liikenteen päästöillä on keskeinen merkitys. Maapallon lämpiämistä voidaan hidastaa puristamalla autojen hiilidioksidipäästöt mahdollisimman alhaisiksi.

Vähäkulutuksiset autot säästävät myös energiaa, toistaiseksi vielä maaöljypohjaista bensiiniä ja dieselöljyä. Modernin teknologian ansiosta henkilöautojen keskikulutuksesta on puristettu pois useita litroja kymmenen vuoden aikana.

Autokaupan myyntikehitys seuraa varsin tarkkaan kansantalouden suhdanteita. Viime vuodet ovat olleet vaikeita aikoja, kun uusien autojen myynti on ollut nihkeätä. Kun luottamus talouden kehitykseen on ollut heiveröistä, kuluttajat ovat parempia aikojen odotellessaan lykänneet kallista investointia.

Romutuspalkkio, johon myös autoala osallistuu, on piristänyt autokauppaa. Sen ohella edullisilla lainakoroilla ja autoliikkeiden omilla rahoitusjärjestelyillä on positiivisia vaikutuksia ensirekisteröinteihin.

Piilevää kysyntää on varmasti olemassa, sillä suomalaiset ajelevat edelleen varsin vanhalla kalustolla.

Päivän lehti

1.12.2020

Fingerpori

comic