Kantahämäläinen luonto vetää väkeä, toisin enimmäkseen päivämatkailijoita. Kuva: Tapio Tuomela
Pääkirjoitukset

Maakunnan matkailu etsii uutta suuntaa

Kanta-Hämeen keskeinen sijainti ei valitettavasti näy samassa suhteessa matkailijatilastoissa. Yöpymisvuorokaudet vain laskivat maakunnan majoitusliikkeissä viime vuonna.

Matkailijat yöpyivät Suomen majoitusliikkeissä viime vuoden tammi-marraskuussa hiukan enemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan. Kanta-Hämessä majoitustilastot osoittavat samalta ajalta miinusta.

Kotimaiset matkailijat yöpyivät Suomen majoitusliikkeissä runsaat 14,4 miljoonaa vuorokautta ja ulkomaiset matkailijat 6 miljoonaa vuorokautta. Kantahämäläisissä hotelleissa vasta joka kymmenes majoittuja on ulkomailta.

Sekä koti- että ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset lisääntyivät Suomessa tammi-marraskuussa. Kanta-Hämeessä suurin notkahdus tapahtui juuri ulkomaalaisten turistien yöpymisissä.

Kaikkien kantahämäläisten majoitusliikkeiden huoneiden käyttöaste oli 11 kuukauden ajanjaksolla Sisä-Suomen maakunnista heikoin, vain 37 prosenttia.

Syitä matkailijoiden vähyyteen löytyy varmasti useita. Kuten se, että maakunnasta on pitkään puuttunut matkailun markkinointiorganisaatio.

Toivo on nyt matkailualan toimijoiden hiljan perustamassa Elinvoimaa Hämeeseen -yhdistyksessä, jonka yrittäjävetoinen toiminta on alkamassa ja fokus on maakunnassa.

Kantahämäläisessä luonnossa, palveluissa ja muussa tarjonnassa on vahvuutensa.

Eittämättömiin valtteihin kuuluu verevän historian ja tapahtumien ohella kantahämäläisen lasitehdasperinne. Brändiä on vielä kirkastettava.

Ruuhka-Suomen ytimessä saavuttavuuden pitäisi olla kunnossa.

Matkailun kehittämiseen ei ole oikotietä, se vaatii työtä, verkostoitumista ja matkailupakettien luomista. Lapista löytyy mallia, mihin matkailualan yhteistyöllä kuten yhteismarkkinoinnilla voi päästä.

Matkailualan toinen yrittäjä ei ole ensisijaisesti kilpailija vaan potentiaalinen yhteistyökumppani. Jokainen maakuntaan saatu matkailija on lopulta voitto kaikille.

Matkailu vaatii kasvaakseen lisää näkyvyyttä, jota ei saa ilman markkinointia.

Yhteisten markkinointiponnistusten lisääminen näkyy kyllä ajallaan kasvavina matkailijavirtoina ja -tuloina.

Pirstaleisessa tarjonnassa kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa.