Pääkirjoitukset

Maakunnan matkailulla on vain yksi suunta: ylös

Yöpymisten kasvu nostaa varovaisesti matkailualan odotuksia Suomessa. Kanta-Hämeellä on vielä kirittävää.
Kanta-Hämeellä on kosolti tarjottavaa Aulangon näköaloista alkaen. Kuva: Riku Hasari
Kanta-Hämeellä on kosolti tarjottavaa Aulangon näköaloista alkaen. Kuva: Riku Hasari

Yöpymisten kokonaismäärä kasvoi Suomen majoitusliikkeissä 3,5 prosenttia tämän vuoden tammi-syyskuussa verrattuna vuoden takaiseen.

Kanta-Hämeessä yöpymisiä oli tosin tammi-syyskuussa vain 0,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Lukema on maakuntien häntäpäätä.

Kanta-Hämeessä majoitusliikkeiden huoneiden käyttöaste oli vaatimattomasti 39 prosenttia.

Huoneiden käyttöaste parani kuitenkin Kanta-Hämeessä 2,2 prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. Kasvuprosentti on maakunnista viidenneksi paras.

Keskeinen sijainti ei ole toistaiseksi kaunistanut toivotusti alueen matkailijatilastoja. Suunta on kuitenkin ylöspäin.

Vaatimattomia lukemia selittää osaltaan se, että osa vierailijoista on päiväretkeläisiä. Siinä on hyvän sijainnin kirous. Suurin haaste on saada matkailijat pysähtymään alueelle.

Kanta-Hämeen yöpyjistä vasta joka 12. on ulkomainen turisti, kun koko maassa heitä on liki 30 prosenttia.

Suomessa yöpymisvuorokausia kirjattiin tammi-syyskuussa 18 miljoonaa, joista ulkomaisten matkailijoiden osuus oli 5,35 miljoonaa.

Surkuttelun sijaan on iloittava kasvusuunnasta, johon lienee useita syitä. Kuten uudet matkailupanostukset, -hankkeet ja kaivatun matkailuorganisaation aloitus.

Elinvoimaa Hämeeseen ry pyrkii rakentamaan matkailutoimijoiden tavoitteellisen ja toiminnallisen verkoston. Kanta-Hämeestä on luotavissa vetovoimainen matkailualue.

Lupauksia antava on Finnairin digitaalinen Now/here-matkapalvelu, joka noteeraa Kanta-Hämeen valtiksi kansainvälisten asiakkaiden kannalta hyvän saavutettavuuden.

Historiallisen Kanta-Hämeen luonnossa, kulttuurissa, aktiviteeteissä, palveluissa ja muussa tarjonnassa ei ole häpeämistä, päinvastoin. Koukuttavat matkailutuotteet syntyvät aidoista elämyksistä.

Matkailun kehittäminen vaatii pitkäjänteistä työskentelyä, toimijoiden verkostoitumista, yhteismarkkinointia, tarinallistamista, diginäkyvyyttä ja matkailupakettien luomista.

Internetin ja muiden digikanavien moninaisuudesta on erottauduttava, ettei häviä massan kilpalaulantaan.