Pääkirjoitukset

Maakuntahallinto pulpahti pintaan

Moni uumoili jo syksyllä, että maakuntahallinto nousee keskusteluun, jos silloiset sote-kaavailut eivät perustuslakivaliokunnalle kelpaa.

Keskusta oli vuosi sitten rakentamassa parlamentaarista sote-sopua, mutta tuossa vaiheessa maakuntahallinnosta ei juuri puhuttu. Sitä on kuitenkin pidetty juuri keskustan lempilapsena.

Nyt kaikki on toisin. Yksi jos toinenkin tarjoaa vaalikampanjan tuoksinassa maakuntahallintoa sote-ratkaisuksi. Kyse ei enää ole pelkästään keskustalaisten ideasta, vaan sitä pohditaan laajemminkin.

Myös muissa puolueissa on huomattu, että suomalaistyyppinen kahden portaan hallinto on maailmalla pikemminkin poikkeus kuin sääntö. Esimerkiksi Ruotsissa maakunnilla eli maakäräjäkunnilla on vastuu terveydenhuollosta, paikallisliikenteestä, kulttuurista ja aluesuunnittelusta.

Niitä hallinnoivat suorilla vaaleilla valitut valtuustot ja niillä on myös verotusoikeus.

Monet ovat valmiita siirtämään maakunnille kuntien tehtävien lisäksi myös valtionhallinnon tehtäviä. Päällimmäisenä mainitaan aina ely-keskusten kehittämisasiat.

Radikaaleimmat uudistajat rakentaisivat maakuntahallinnon, jonka tehtävät ulottuisivat niin nykyisten aluehallintovirastojen kuin ely-keskustenkin toimialueille maakunnallisen edunvalvonnan ohella.

Jos keskusta saa suuren vaalivoiton kuten nyt näyttää, maakuntamalli todennäköisesti alkaa maistua SDP:lle ja jopa kokoomukselle. Sen hyväksyminen lienee edellytys hallitusyhteistyölle.

Kokoomus on tällä vaalikaudella ajanut suurkuntia kuin käärmettä pyssyyn. SDP istui enemmän tai vähemmän kahdella pallilla. Se tavallaan kannatti suurkuntia, mutta vain jos ne syntyvät vapaaehtoisuuden pohjalta.

Perussuomalaisilla ei ole ollut tähän selvää kantaa, kuten ei moneen muuhunkaan asiaan.

Suomessa on niin vahva kuntapuolue, ettei yhtäkään kuntaa yhdistetä ennen kuin kassa on pohjia myöten tyhjä ja velkaa velan päälle.

Sen sijaan kuntapuolueelle näyttää käyvän, että kunnilta viedään suuri osa tehtävistä ja sitä myöten myös budjetista, kunhan itsenäisyys säilyy.

Verrattuna aiemmin suunniteltuihin jättimäisiin sote-alueisiin, maakuntahallinto on varmasti helpommin hallittavissa. Demokratian kannalta on ehdottomasti parempi, että sosiaali- ja terveyspalvelut siirretään maakuntahallinnon järjestämiksi.

Aluehallintovirastot ja ely-keskukset korvasivat lääninhallitukset vain viitisen vuotta sitten valtion aluehallinnossa.

Uudet virastot ovat jääneet kansalaisille hahmottomiksi. Niiden tehtäväkenttä on osin päällekkäinen. Lisäksi samalla saralla askartelevat myös maakuntien liitot.

Tulevalla hallituskaudella pitää ensi töiksi kartoittaa ennakkoluulottomasti aluehallinnon kolmen toimijan tehtävät ja pohtia, kuinka suuri osa niistä voidaan hoitaa saman hallinnon alla, paljon puhuttu sote mukaan lukien.

Enää ei ole varaa päällekkäisyyksiin.

Päivän lehti

1.4.2020