Pääkirjoitukset

Maakuntaorganisaatiota pystyyn tulipalokiireellä

Sote- ja maakuntauudistus laukkaa kohti määräaikaansa niin, ettei lainsäädäntö ole perässä pysyä. Uudistuksen esitysluonnos kirvoitti yli 700 lausuntoa, jotka pureutuvat erityisesti luonnoksen ongelmakohtiin ja jatkovalmistelua vaativiin asioihin. Viimeistelyvaiheeseen jää kosolti hiottavaa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus ja maakuntahallinnon uudistus etenevät rinnakkain, vaikka arvostelijoiden mukaan ne ovat yhdessä liian iso kakku kerralla nieltäväksi.

Uudistukset mullistavat historiallisella tavalla maakunnallista hallintoa ja koko yhteiskuntaamme vuoteen 2019 mennessä.

Kanta-Hämeessä maakunnallinen valmistelu on vauhdissa. Huolta herättää, että tämän mahtirakennuksen perustaa ja seinäelementtejä jo valetaan, vaikka vasta lainsäädäntöä sorvataan eikä arkkitehtisuunnitelmasta ole varmuutta.

Hämeen liiton muutosjohtaja Matti Lipsanen kuvaa (HäSa 13.11.) valtakunnallista aikataulua jopa edesvastuuttoman nopeaksi.

Ministeriöiden valmistelijat askartelevat yksityiskohtien kanssa. Pelkona on, ettei uudistuksen kokonaisuus ole kenenkään hallinnassa.

Sote- ja maakuntauudistuksessa puolueet ovat keskittyneet taktiseen nokitteluun. Kansalaisia tuskastuttaa jatkuva epävarmuus. Puliveivauksen sijaan on tarve pitäville ja selkeille päätöksille.

Uusi maakunta saa sosiaali- ja terveydenhuollon lisäksi vastatakseen nykyisistä ely-, avi-, TE-, pelastuslaitos- ja maakuntaliittotehtävistä. Palvelujen ja vastuun siirtyessä kuntien valta vähenee.

Kokonaan uuden hallinnon rakentamisessa on valtaisat haasteet, jotka pitäisi pystyä kääntämään mahdollisuuksiksi. Käytännön vaikutukset selviävät kunnolla vasta ensi vuosikymmenellä.

Oma kysymyksensä on, miten maakuntavaltuustoissa varmistetaan alueellisen demokratian toteutuminen, kun kunta- tai seutukiintiöitä ei ole. Maakunnille ei ainakaan alkuunsa tule verotusoikeutta.

Olennaista on huolehtia, että maakunnista tulee sekä perustuslain hengen mukaisia että järkeviin palveluihin ja rahankäyttöön kykeneviä.

Uudistusta ei pidä tehdä hallinto edellä. Tärkeintä ei ole se, kenellä on valta ja vastuu, vaan se, miten palvelut saadaan toimimaan asiakkaan kannalta hyvin ja taloudellisesti kestävästi.