Pääkirjoitukset

Matkailutulot ovat entistä tiukemmassa

Viime vuoden kaltaiset matkailutulot jäävät haaveeksi, mutta epätoivoon ei kannata vaipua. Tänä kesänä matkaillaan kotimaassa, oli tapahtumia tai ei.
Wanaja Festival jää tänä kesänä väliin, kuten moni muukin iso tapahtuma. Kuva: Pekka Rautiainen
Wanaja Festival jää tänä kesänä väliin, kuten moni muukin iso tapahtuma. Kuva: Pekka Rautiainen

Hallitus kielsi yli 500 hengen yleisötapahtumat heinäkuun loppuun asti.

Isku oli kova paitsi kesätapahtumien järjestäjille myös kaupungeille ja kunnille sekä viihdeammattilaisille.

Päätös osuu kovaa Kanta-Hämeeseen, joka on helposti saavutettavissa ja jossa on ollut paljon kesätapahtumia. Matkailutulot jäävät nyt saamatta tai niiden eteen pitää keksiä ihan uusia konsepteja.

Wanaja Festival, Mellakka, Linna Jazz, Ämyrock ja lasten taidefestivaali Hippalot on jo peruttu, kuten myös Riihimäen Erämessut ja Forssan Heinämessut.

Korona kurittanee myös maakunnan aktiivisia kesäteattereita, jotka vielä odottavat ja ihmettelevät, mitä kannattaisi kesän esitysten osalta tehdä.

Linnan Kehityksen keräämän kävijätilaston mukaan pelkästään Hämeenlinnassa kävi viime kesänä 1,3 miljoonaa ihmistä tutustumassa tapahtumiin ja suosituimpiin matkailukohteisiin. Välitön matkailutulo oli noin sata miljoonaa euroa, josta majoitus- ja ravintolapalveluille jäi 48 miljoonaa euroa.

Maakunnan suuret tapahtumat on pääosin järjestetty kesä- ja heinäkuussa, joten viime vuoden kaltaiset matkailutulot jäävät haaveeksi. Samalla se tarkoittaa ahdingon jatkumista ravintola- ja hotellibisnekselle. Suotavaa olisikin, että hallitus saisi avustuspaketin kokoon ravintola-alaa varten.

Keikkakesän peruuntuminen tuntuu myös artistien tilipussissa. Ensin peruttiin kevään konserttikiertueet, jonka jälkeen korona iski myös kesän keikkoihin. Festarikeikat ovat perinteisesti olleet monen musiikkialan ammattilaisen vuoden suurin tulonlähde.

Musiikki- ja viihdebisneksessä ihmetelläänkin, mitä on enää tehtävissä.

Tulevana kesälomakautena perinteiset ulkomaanreissut jäävät tekemättä, joten kotimaan matkailu lisääntyy. Mökkikunnissa se tarkoittaa paikallisille yrittäjille tuloja, joka on hyvä asia.

Nyt matkailu- ja tapahtumayrittäjillä on vielä aikaa kehitellä houkutuksia kesälomalaisille. Parhaimmat ideat palkitaan, kunhan lomakausi alkaa. Se vaatii yrittäjiltä kekseliäisyyttä ja ketteryyttä.