Pääkirjoitukset

Ministeri sonnustautui kukkahattuun

Poikkeuksetta jokainen uusi hallituksen ministeri pyrkii tuoreeltaan tavalla tai toisella julkisuuteen ja yrittää ottaa siitä oman tilansa. Näin menettelee myös tuore peruspalveluministeri Susanna Huovinen (sd.). Alkoholiasioista vastaavana ministerinä hän pisti vapaaehtoisesti kukkahatun päähänsä esittämällä keskustelua keskioluen myynnin siirtämistä Alkoon. Kulutuksen hillitsemiseksi hän korottaisi alkoholijuomien hintoja ja rajoittaisi niiden saatavuutta.

Ministeri Huovinen uudistaisi ainakin vähän myös nykyistä ravintolaelämää. Hän voisi lieventää joitakin anniskeluun liittyviä asioista, kuten juoma-annosten tiukkaa mittaamissäännöstöä. Ikivanha sääntö, jonka mukaan jokaisen asiakkaan on haettava juomansa tiskiltä itse, vaikuttaa niin ikään kovin vanhanaikaiselta.

Joku vastuu pitää säilyttää myös ravintoloiden henkilökunnalle. Anniskelu on kielletty paitsi alaikäisille, myös humalaisille. Asiakkaan humalatilan arviointi ja siitä johtuva anniskelun keskeyttäminen tai lopettaminen kuuluu ravintolahenkilökunnan ammattitaitoon.

Toisaalta ravintolanpito on myös yritystoimintaa, jolla on aina tietty kannattavuusvaatimus. Kun kate on suoraan riippuvainen myynnistä, kiusaus rikkoa alkoholilain säädöksiä on luonnollisesti olemassa.

Suomalaiset kuluttivat asukasta kohti alkoholia 9,6 litraa puhtaaksi alkoholiksi muutettuna. Määrä on toki suuri, mutta itse asiassa se on hienoisessa laskussa. Muutama vuosi sitten kulutus oli yli kymmenen litran.

Ministeri Huovinen liikkuu esityksineen hyvin kaltevalla pohjalla. Alkoholin hinta tai sen saatavuuskaan eivät ole kulutusta tuntuvasti hillitseviä tekijöitä ainakaan niin pitkään, kun virolaiset juomat ovat selvästi suomalaisia edullisempia.

Hintaero suosii viinaturismia, sillä Virosta saa litran viinapullon samalla hinnalla, mitä puolikas maksaa meillä. Laivayhteydet toimivat ja matkalippu maksaa vain muutaman euron. Houkutus lähteä ostosmatkalle Tallinnaan on ainakin Etelä-Suomessa suuri ja kun matkaan lähdetään, lastit ovat poikkeuksetta suurempia kuin koti-Alkossa asioidessa.

Jos keskiolut häviäisi elintarvikekaupoista, kioskeista ja huoltoasemilta Alkon hyllyille, se tietäisi ilman muuta asiakasvirran tuntuvaa kasvua monopoliliikkeeseen. Tyytyisivätkö Alkon asiakkaat vain keskioluen ostoon, vai lipsahtaisiko ostoskoriin myös pullo pari väkeviäkin? Tätä ei peruspalveluministeri Susanna Huovinenkaan tiedä eikä väkevien juomien myynnin edistäminen ole hänen tarkoituksenaan.

Alkoholin kulutukseen vaikuttavat monet muutkin tekijät kuin pelkkä hinta ja saatavuus. Alkoholihaittojen arvioidaan maksavan yhteiskunnalle miljardin euron verran vuodessa, mutta siitä puhuvat lähinnä asiantuntijat.

Yhteiskunnassa saattaisi juuri nyt, taantuman ja yleisen näköalattomuuden ilmapiirissä olla aika laajentaa keskustelua siihen, onko meillä varaa jatkuvasti kasvaviin alkoholihaittoihin. Raha on myös tehokas asenteiden muokkaaja.