Pääkirjoitukset

Ministerin helpot selitykset

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) pyytää anteeksi, syyttää, lupaa selvittää sotkunsa ja pääministeri Jyrki Katainen (kok.) tukee kiitellen hallituksensa ministeriä.

Ministerin selitykset ja anteeksipyynnöt eivät lepytä oppositiota, ei varsinkaan keskustaa. Puolueen mielestä Kyllönen pakenee vastuuta syyttämällä virheistä virkamiehiä.

Ministerin on vastattava tietojen oikeellisuudesta, korostaa keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen.

Keskusta haki taitavasti arvosteluunsa lisää syvyyttä. Puolueen mielestä kysymys ei ole pelkästään talouden laskelmien virheestä vaan koko liikennepolitiikasta, jossa maakuntien tierahoja karsitaan, jotta pääkaupunkiseudulle voidaan rakentaa rataverkkoa.

Keskustan Tiilikaisen linjaus voi vaikuttaa julmalta ja armottomalta, silti siinä on totta ainakin toinen puoli. Vastuun kantaminen on viime kädessä liikenneministeri Kyllösen asia, olipa hän syyllisistä mitä mieltä hyvänsä.

Jos poliittiseen kulttuuriin pesiytyy ”virkamiehet ovat syyllisiä” -periaate, poliittinen vastuu väistämättä vesittyy. Ministeri voisi tilanteessa kuin tilanteessa osoittaa virheistä valmistelevaa virkakoneistoa.

Kyllönen tarjoilee 150 miljoonan euron laskentavirheen selitykseksi sangen kevyitä heittoja. Hän löysi syyllisen silmiinpistävän nopeasti liikennevirastosta asiallisesti erottamastaan Juhani Tervalasta, joka tietysti torjui heti syytökset.

Paljon ei tarvitse vilkuilla rivien väliin kun saa käsityksen, että Kyllösen mielestä Tervala on tahallaan sotkenut tiepolitiikkaa. Ehkä olisi paikallaan tutkia, miten virheelliset laskelmat ovat syntyneet liikennevirastossa.

150 miljoonan euron virhe olisi pitänyt paljastua pikatahtiin Kyllösen johtamassa liikenneministeriössä. Jos liikennevirastoa on johdettu huonosti, kiusaako sama vaiva myös ministeriötä?

Ministeri tulkitsee kompurointiaan sillä, että ministerinä on nuori poliitikko, joka on nainen. Kyllönen laskee astuneensa jonkun herkille varpaille.

Näillä puheilla hän kerää pääasiassa säälipisteitä.

On toki mahdollista, että virkamiehet ovat virittäneet ministerille miinan. Ministerin ikä, sukupuoli, puoluekanta ja puheet ovat saattaneet ärsyttää isokenkäisiä.

Jos ministeri astui miinaan, ainoa selittävä tekijä on hänen kokemattomuutensa. Ministerinä pitää olla erityisen tarkkana lähiympäristön liikkeistä.

Kiista on lopulta kuitenkin lähinnä politiikkaan kuuluva näytelmä – ellei oikeuskanslerin käynnistämät selvitykset paljasta asiassa mullistavaa uutta. Siitä voi lähteä, että Kyllönen lupasi sotkunsa selvittää.

Ministerin päänsärky ovat tierahat. Hallituksen talouslinja on tiukka, joten 150 miljoonan euron aukon paikkaaminen jäänee haaveeksi.

Kyllösen näköalattomuutta kuvaa se, että samalla kun hän etsii lisää rahaa, hänellä on varaa torjua valtion omistaman Destian myynti.

Päivän lehti

2.4.2020