Pääkirjoitukset

Muutoksen vauhtia on hankala ennakoida

Aina Group myy Aina Comin Telialle. Kaupan toteutuminen edellyttää ylimääräisen yhtiökokouksen hyväksyntää. Yksi aikakausi maakunnassa on siirtymässä historian lehdille.
Aina Groupin hallituksen puheenjohtaja Panu Ala-Nikkola neuvotteli sopimuksen Telian kanssa. Aina Groupin toimiala aiotaan nyt muuttaa medialiiketoiminnaksi.

Alkuvuonna 2001 Kanta-Häme sai voimaa uuteen tiedonvälitykseen, kun Hämeen Sanomat ja Hämeen Puhelin yhdistivät voimavaransa ja omistuksensa. Yhtiöt olivat tuolloin jo rakentamassa alueellista internet-portaalia, ja mukaan tuli vielä mm. Hämeen tietotekniikkakeskuksen Virpi-nettipalvelu.

Hämeen Sanomien pääkirjoituksessa todettiin juhlallisesti, että sanomalehti- ja puhelinyhtiö muodostavat ensimmäisen kerran Pohjoismaissa konsernin, joka julkaisee lehtiä ja hoitaa alueellista teleliikennettä. Kuten kaikki tietävät nyt, Virpi-nettipalveluista saati portaaleista ei ole puhuttu ainakaan enää tällä vuosikymmenellä. Muutoksen vauhti on ollut muutoinkin valtava.

Aina Group kertoi keskiviikkona myyvänsä Aina Comin Telialle. Kaupan toteutuminen edellyttää vielä ylimääräisen yhtiökokouksen hyväksyntää. Kokouksessa on läsnä historian havinaa ja haikeuttakin. AG:n omistukseen jää yhtiö, joka on aidosti maakunnallinen mediayritys, ja joka tunnetaan erityisesti sanomalehdistään, Hämeen Sanomista ja Forssan Lehdestä. Yhtiöllä on myös merkittävää verkkokauppa- ja jakeluliiketoimintaa.

Muutoksen vauhti on muillakin liiketoiminta-alueilla jatkuvasti kiihtynyt. Alueellisista yhtiöistä on tullut valtakunnallisia ja valtakunnallisista kansainvälisiä samaan aikaan kun luova tuho on näivettänyt kokonaisia toimialoja.

Se, mikä vaikutti hyvältä bisnekseltä vielä kymmenen vuotta sitten, saattaa nyt olla konkurssikypsää bulkkia. Esimerkkejä löytyy Suomesta liiaksikin, eikä globaalin kilpailun paine hellitä jatkossakaan. Tietyllä tavalla ironista vaikkapa media-alalla on se, että parhaiten menestyvät amerikkalaiset pörssijättiläiset, joilla ei ole omaa merkittävää sisällöntuotantoa. Toisten tekemiä sisältöjä jakamalla tahkotaan miljardeja. Tällaista kehitystä oli tietenkin mahdotonta ennakoida vuonna 2001.

Muutoksesta kertoo sekin, että Telia on hyppäämässä mediabisnekseen Liigalla ja Bonnier-ostoksella, johon kuuluu myös suomalainen MTV. Ilmeisesti Tukholmassa etsitään samantyyppistä konvergenssia kuin Kanta-Hämeessä vuosituhannen alussa, toki olennaisesti suuremmilla muskeleilla.