Pääkirjoitukset

Nokia ankarassa vastatuulessa

Nokian ensimmäisen vuosineljänneksen synkkä tulos ja sitä seurannut pohdinta yhtiön tulevaisuudesta todisti jälleen yhden asian. Jättiyhtiö on edelleen suomalaisen yrittämisen lippulaiva, maailmalla tunnettu rakas brändi.

Lämpimät tunteet eivät kuitenkaan Nokian ahdinkoa voi muuksi muuttaa. Yhtiö on alamäessä, vieläpä jyrkässä sellaisessa, vaikka mistään äärimmäisestä kriisistä ei ainakaan toistaiseksi ole kysymys.

Osakkeen hinta mittaa yhtiön arvoa. Tällä mittarilla Nokian arvosta on leikkaantunut noin 15 vuodessa noin 200 miljardia euroa.

Kurssi on edelleen laskussa. Jokin aika sitten arvioitiin, ettei osakkeen hinta putoa Helsingin pörssissä alle kolmen euron. Nyt ollaan tilanteessa, missä hinta on painumassa kohti 2,5 euroa.

Yhtiön painajaisen syyksi on tarjottu liiankin kanssa kovin yksinkertaisia selityksiä. Usein on väitetty, että huippuvuosina Nokia saastui sisältä päin ylimielisyydellä ja tyytyväisyydellä, mistä seurasi kilpailijoiden aliarviointia ja tuotekehityksen laiminlyöntejä.

Näihinkin virheisiin on Nokian kaikilla tasoilla varmasti sorruttu, jo syöksykierrettä pelottavasti muistuttava alamäki on kuitenkin ennen muuta monen – aivan liian monen – pienen virheen summa.

”Kun pitkittyy, niin mutkistuu” kuuluu vanha suomalainen sanonta. Se kuvaa tarkasti Nokian tilannetta. Yhtiö on vellonut vakavissa vaikeuksissa kovin kauan, mitä tietää sitä, että tarvittavien korjausliikkeiden tekeminen on hankaloitunut.

Kun yritys tekee jatkuvasti tappiota, tulot ja menot on kerta kaikkiaan saatava tasapainoon. Temppu kuulostaa yksinkertaiselta, sitä se ei kuitenkaan ole. Jos säästää väärin, tappio kasvaa.

Esimerkistä käy markkinointi. Kun tuotteen mainonta vähenee, säästyy tietysti rahaa, mutta vastaavasti menekki tapaa laskea ja samalla myös tulojen määrä kutistuu.

Nokian harkinnassa täytyy olla vielä ennen syksyä suuri jysäys, ratkaisu, joka leikkaa menoja. Nykyinen meno ei voi jatkua. Päätösten pakettia kasataan parhaillaan.

Nokian kone on hyytymässä, silti sen pitäisi pystyä lisäämään vauhtia. Kovassa kansainvälisessä kilpailussa pelisäännöt eivät suinkaan ole reiluja!

Markkinoille pitäisi saada pikatahtiin uusia tuotteita, erityisen tärkeää olisi saada Windows-yhteistyöstä enemmän irti erittäin nopealla aikataululla.

Vauhti puolestaan on rähjännyt monta kertaa Nokian mainetta. Reistailevat laitteet – syynä ovat olleet pääasiassa ohjelmistovirheet – eivät houkuttele tuotemerkille uusia asiakkaita.

Toimitusjohtaja Stephen Elopin asema on enemmän kuin tukala. Hän nousi Nokian johtoon suunnilleen pahimpaan aikaan: kun yhtiö tarpoi vaikeuksissa, juuri Elopista odotettiin kaiken pelastavaa suurta sateentekijää.

Vuoden ensimmäisen neljänneksen kylmät luvut hautasivat viimeistään Elopiin kohdistuneet, jo alunperin ylisuuret odotukset.