Pääkirjoitukset

Olkiluodossa edelleen matkaa tuotantoon

Teollisuuden Voiman ikuisuusprojektilta vaikuttava Olkiluoto 3 nytkähti torstaina vihdoin eteenpäin, kun TVO ja Areva jättivät laitoksen käyttölupahakemuksen työ- ja elinkeinoministeriölle.

Ydinvoimalan rakennustyöt aloitettiin vuonna 2005, ja jos nykyiset suunnitelmat pitävät, uusi ydinvoimala kytketään verkkoon vuoden 2018 lopulla.

Koko Suomen mittakaavassa tärkeän voimalahankkeen matka maaliin on edelleen pitkä. Laitoksen tilaaja TVO sen paremmin kuin laitostoimittaja Arevakaan tuskin osasivat ennakoida näin vaativaa, mutkikasta ja hankalaa rakennusprosessia.

Pahasti aikataulustaan myöhässä olevalle Olkiluoto 3 -projektille on naureskeltu aivan syystä.

Ydinvoiman vastustajat – ja monet neutraalisti asiaan suhtautuvat – ovat kyseenalaistaneet koko voimalan turvallisuuden, taloudellisuuden ja luotettavuuden lukemattomien julkisuuteen päätyneiden ongelmien vuoksi.

Säteilyturvakeskus tekee ydinvoimalan käyttölupahakemuksen turvallisuusarvioinnin, joka kestää noin puolitoista vuotta.

Säteilyturvakeskus on tarkastanut ja hyväksynyt laitoksen suunnittelun jo rakentamisen aikana, joten käyttölupavaiheessa pääpaino on turvallisuusanalyysien tarkastamisessa ja organisaation valmistautumisessa käyttöön.

Olkiluoto kolmosen talouskysymykset saattavat olla Teollisuuden Voimalle työläämpi asia kuin käyttölupa. Aikanaan uuden ydinvoimalan rakentamista perusteltiin juuri teollisuudelle toimitettavalla edullisella energialla, mutta tilanne 2000-luvun alussa oli toisennäköinen.

Sähkön alhainen hinta on viime vuosina tarkoittanut sitä, että suuria investointeja on lykätty tulevaisuuteen.

Olkiluodossakin kolmosyksikön takaisinmaksuaika on valtavan pitkä, vaikka TVO aikanaan saisi korvauksia venyneestä rakennusaikataulusta.

Ydinvoimalat pysyvät otsikoissa jatkossakin, sillä Fennovoiman pitäisi kesäkuussa esitellä suunnitelmansa käytetyn polttoaineen loppusijoituksesta.

Jos ydinjäte ei kelpaa tai mahdu Eurajoen Onkaloksi nimettyyn luolaan, Fennovoima on vaikeiden kysymysten äärellä.

Jäteongelma pitää ratkaista vastuullisesti ja ajoissa, vaikka yhtiön käytetyn polttoaineen loppusijoitus aloitetaan aikaisintaan 2090-luvulla.

Päivän lehti

24.1.2020