Pääkirjoitukset

Opettajien oikeudet päivityksessä

Helsinkiläisen Alppilan yläasteen määräaikaisenerityisluokan opettajan erottamisesta nousi valtakunnallinen kohu. Opettaja sai potkut, koska hän pari viikkoa sitten poisti koulun ruokalassa häiriköineen, rimpuilleen ja metelöineen yläasteen oppilaan selästä työntämällä.

Koulun rehtori ja Helsingin opetusvirasto pitivät opettajan voimankäyttöä tilanteeseen nähden liioiteltuna. Se tallentui toisen oppilaan kännykkävideolle ja tallennetta käytetään todistusaineistona opettajaa vastaan. Tosiasiassa häiriö kesti puolta minuuttia pidempään eli vain osa tapahtumista on myöhemmin todennettavissa.

Opettajan kohtelu ei mahdu suuren yleisön järkeen. Jo kymmenettuhannet suomalaiset ovat tuominneet potkut. Myös Opettajien ammattijärjestö OAJ sekä luokanopettajien liitto pitää rangaistusta kohtuuttomana. OAJ aikoo tehdä työsuhteen purkamisesta alkuun oikaisupyynnön. Jos päätös ei muutu, luvassa on valitus hallinto-oikeuteen.

Alppilan jupakka on saanut ennakkotapauksen luonteen, jonka lopullinen lainvoimainen päätös määrittää opettajille mahdollisia kurinpitokeinoja siitä eteenpäin. Lähikuukausina mitataan opettajille sallittujen järjestyksenpitokeinojen rajat ja tulkitaan lain henki ja kirjain äärimmäisen huolellisesti.

Mikä maailman parhaisiin oppimistuloksiin yltänyttä suomalaista peruskoulua oikein riivaa? Viime päivinä on tullut julkisuuteen, että tuhannet opettajat ovat saaneet mustelmia, naarmuja ja ruhjeita nujakoista oppilaiden kanssa. Fyysisen väkivallan lisäksi opettajia uhkaillaan ja heille haistatellaan estoitta.

Perusopetuslaki suo opettajille monia keinoja työrauhan varmistamiseksi koulupäivän aikana. Heillä on oikeus poistaa koulun tiloista häiritsevä oppilas ja käyttää myös voimakeinoja, jos puhe ei yksin auta. Laki ei anna lupaa pahoinpitelyyn, mutta ei kokonaan kielläkään voiman käyttöä.

Opettajilla on myös mahdollisuus antaa häirikköoppilaalle huomautus tai varoitus, myös jälki-istunto on edelleen keinovalikoimissa.

Peruskoulun yläasteen jo murrosikäiset oppilaat eivät ole opettajan näkökulmasta kaikkein helpointa oppilasainesta. Silti jokainen lapsi tarvitsee rajoja, mutta myös rakkautta. Kasvatusvastuu kuuluu myös kodeille ja lasten vanhemmille. Sitä ei voi ulkoistaa yhteiskunnan ylläpitämän koulun tehtäväksi.

Kovin harvinaisia eivät valitettavasti ole tapaukset, joissa häirikköoppilaan vanhemmat painostavat opettajaa jopa oikeustoimilla, kun tämä on yrittänyt turvata koulurauhaa.

Alppilan tapauksen jälkeen on helppoa vaatia kodin ja koulun yhteistyön lisäämistä ja kasvatusvastuun jakamista. Helpommin sanottu kuin tehty. Valitettavan usein juuri häirikköoppilaan huoltajat eivät osallistu yhteisiin tapaamisiin, joista olisi erityisesti heille suurin hyöty.

Vanhempia ei tietenkään voi pakottaa olemaan kiinnostunut lapsensa koulunkäynnistä, mutta vanhemmuuteen sisältyy myös velvollisuuksia joko lakiin kirjoitettuina tai yhteisön luomina moraalisina velvoitteina.