Pääkirjoitukset

Opetukseen yhtä aikaa tehokkuutta ja laatua

Vaalitenteissä puhutaan koulutuksen tasosta. Yliopistot elävät omissa maailmoissaan.
Uusi Tampereen yliopisto on palkannut tukun johtajia kehittämään korkeakoulua. Kuva: Anna-Mari Henriksson-Helmikkala

Koulutus tulee olemaan vaalikevään puhutuimpia teemoja. Oppositio roimii hallitusta satojen miljoonien leikkauksista ja ministerit puolustelevat valintojaan kaikin mahdollisin keinoin.

Totuus tässäkin asiassa kulkee siinä noin puolessa välissä.

Hallituksen tarkoituksena tietysti on ollut vähentää byrokratiaa puuttumatta opetuksen, tieteen ja tutkimuksen tasoon. Tehokkuuden ja laadun mittaaminen on sitä hankalampaa mitä korkeammalle koulutustasolle siirrytään.

Yliopistomaailma tuntuu olevan oma lukunsa. Esimerkiksi vuodenvaihteessa yhdistyneen Tampereen yliopiston palkkakulut ovat pompanneet miljoonilla euroilla. Suomen Kuvalehden tietojen mukaan yliopiston määräaikaisia ja projektiluontoisia tehtäviä on lisätty tuntuvasti. On myös palkattu lisää johtajia vastaamaan uuden korkeakoulun kehittämisestä.

Rehtori vahvistaa palkkakulujen nousseen kuudella miljoonalla eurolla. Tampereen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu yhdistyivät juuri Tampereen yliopistoksi.

Projektit, koordinaattorit ja muut apuraha-ammattilaiset syövät rahaa, mutteivät tuota yhtään mitään. On toissijaista vertailla yliopistoja keskenään, kun Suomen kärkiyliopistojen pitäisi pystyä kamppailemaan opetuksen, tutkimuksen ja tieteen laadussa eurooppalaisten ja amerikkalaisten yliopistojen kanssa. Kysymys kuuluukin kuinka moneen yliopistoon Suomessa riittää tämän tason opetusta?

Dramaattisin mittari lienee kuinka monta kalliisti koulutettua tohtoria nostaa työttömyyskorvausta?

Yliopistojen pitäisi pystyä tekemään tehokkaampaa yhteistyötä myös ammattikorkeakoulujen kanssa. Pelkästään rinnakkaisten opintojen korvaavuudessa on paljon petraamista. Ei maisterin tutkintoon voi tarvita seitsemää vuotta.

Ammatillisen koulutuksen kehittäminen kaipaa jatkuvaa vuoropuhelua alueen yritysten kanssa. On täysin kestämätöntä, että yritykset kärsivät osaavan työvoiman puutteesta ja samaan aikaan pelkän peruskoulun varassa töihin pyrkivien ihmisten työllisyysaste on 40 prosenttia.

Tarvittava teoreettinen osaaminen pitää hoitaa koulutuksen kautta, mutta varsinainen työn oppiminen on tehokkainta yrityksessä.

 

 

Oikaisu 4.1.2018: Toisin kuin pääkirjoituksessa kerrottiin, uuden Tampereen yliopiston muodostavat Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston lisäksi myös Tampereen ammattikorkeakoulu. Pääkirjoituksessa aiemmin mainitut Kuopion ja Joensuun yliopistot yhdistyivät Itä-Suomen yliopistoksi vuonna 2010.