Pääkirjoitukset

Päällystevauriot tietävät paikkaa paikan päälle

Maanteiden päällysteissä on harmiksi asti uria, reikiä ja pitkittäishalkeamia. Keskittäminen vilkasliikenteisten teiden hoitoon ei lupaile korjausvelan selvää laskua.
Päällystevauriot tuottavat paitsi harmia myös vaaraa autokunnille. Kuva: Tapio Tuomela
Päällystevauriot tuottavat paitsi harmia myös vaaraa autokunnille. Kuva: Tapio Tuomela

Väylävirasto hehkutti vuosi sitten, kuinka maanteiden päällystäminen lisääntyi komeasti edellisvuodesta, joka tosin oli päällystysvuotena historiallisen heikko.

Uusia päällystyskilometrejä kertyi lopulta viime vuonna noin 3 700, kaksi tuhatta kilometriä enemmän kuin edellisvuonna. Tilastokeskuksen mukaan päällystettyjen maanteiden yhteismäärä oli viime vuoden lopussa noin 50 650 kilometriä.

Maantiet jakautuvat Suomessa öljysorateihin, sorateihin ja kestopäällystettyihin teihin noin kolmanneksen siivuin.

Maanteiden korjausvelka ei ehkä viime vuoden osalta kasvanut, mutta ei paljon kohentunutkaan. Vanhaa korjausvelkaa on kertynyt vuosi vuodelta yllin kyllin.

Lisäksi uusia päällystevaurioita paljastuu joka kevät. Reikien paikkaus on ensiapua. Vaikka paikkausten laatu on viime vuosina parantunut, uusi paikka ei ajan syömässä päällysteessä pysy.

Maantiet ovat kovilla märkinä nykytalvina raskaan liikenteen ja nastojen rouhiessa.

Liikenteen asiakaspalveluun tulee eniten soittoja juuri teiden päällysteistä: reikiintyneistä teistä ja päällystystarpeista.

Päällystettyjen maanteiden määrä ei ole asfalttibetonin kasvaneesta käytöstä huolimatta kuitenkaan tällä vuosituhannella juurikaan noussut, koska sorateiden pintaus on romahtanut ja pehmeän asfalttibetonin päällystemäärä on viime vuosina lievästi vähentynyt.

Päällystettyjä pienempiä teitä on säästösyistä jopa palautettu takaisin sorateiksi.

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma lupaa nyt kohennusta, mutta päällystettyjen teiden kunnossapidon rahoitusosuutta on syytä vieläkin nostaa.

Tierakenteiden ja niiden kuivatuksen parantaminen pidentäisi päällysteiden elinkaarta.

Väyläviraston päällystystöiden kuntokartta vilkuttaa paikoin punaista myös Kanta-Hämeen pääväylillä.

Päällysteiden huono kunto lisää ennen kaikkea ajoneuvovaurion ja onnettomuuden riskiä.

Kun valtakunnallisena linjana on turvata vilkasliikenteisten teiden kunto, muiden teiden kunto uhkaa heiketä ilman erityispanostusta. Se tarkoittaa muualla paikkaa paikan päälle.