Pääkirjoitukset

Pääradan parannusta ajettava yhteisvoimin

Suunnittelurahat on saatava mukaan valtion ensi vuoden budjettiin. Kyse on siitä, että Suomen pääradalle saadaan riittävästi tilaa niin matkustaja- kuin tavaraliikenteen tarpeisiin.
Kolmas raide on ehdoton edellytys koko pääradan kehittämiselle. Radantarkastaja työssään Hämeenlinnan ratapihalla toukokuussa vuonna 2015.

Kolmannen junaraiteen suunnittelua Riihimäen ja Tampereen välille viedään nyt eteenpäin laajalla rintamalla. Tuoreet raportit ilmastonmuutoksesta ja mahdollisuus EU-rahoitukseen vauhdittavat hanketta.

Pääradan sujuvuutta on vaikea vastustaa mistään suunnasta, koska se vaikuttaa koko raideliikenteen tulevaisuuteen niin Porissa, Seinäjoella, Oulussa kuin Jyväskylässä. Vastakkainasettelu esimerkiksi Turun tunnin junan hankkeeseen on turhaa, koska Suomen elinvoima tarvitsee molempia.

Helsingin Pasilan ja Riihimäen välistä rataosuutta ollaan jo parantamassa kahdessa eri vaiheessa ja on luontevaa jatkaa kehittämistä Tampereelle.

Kolmannen raiteen ansiosta Tampereen ja Helsingin välistä matkustajaliikennettä voitaisiin hoitaa supernopeilla, nopeilla ja paremmilla paikallisjunilla. Kyse on siitä, että Suomen pääradalle saadaan riittävästi tilaa niin matkustaja- kuin tavaraliikenteen tarpeisiin.

Hämeenlinnan seudun ja koko Kanta-Hämeen näkökulmasta lisäraide on tärkeä, jotta pysytään tukevasti Suomen kasvukäytävällä.

Samalla pystytään tarjoamaan valmiiksi elinvoimaista kasvutilaa joka tapauksessa paisuvalle pääkaupunkiseudulle.

Liikennevirasto on arvioinut Riihimäen ja Tampereen välisen lisäraiteen budjetiksi 600 miljoonaa euroa.

Pääkaupunkiseudulla toivelistalla ovat erillinen lentorata suoraan Keravalta lentoaseman kautta Helsinkiin ja ns. Pisara-rata maan alle Pasilan ja Helsingin aseman välillä.

Molempien hankkeiden tarkoituksena on helpottaa ratapihojen ruuhkaa. Hankkeiden kustannusarviot alkavat 2,5 miljardista eurosta. Lisää miljardeja alkaa vilkkua silmissä, kun aletaan puhua Tallinnan tunnelista.

Kanta-Hämeen kansanedustajat ovat tällä viikolla menossa tapaamaan liikenneministeri Anne Berneriä (kesk.). Puoluetaustat eivät saa tehdä viestistä niin poukkoilevaa kuin esimerkiksi sote-uudistuksessa.

Nopealla aikataululla tarvitaan kahdeksan miljoonan euron suunnittelurahat valtion ensi vuoden budjettiin. Tuntuisi erikoiselta, jos hanke ei etenisi seuraavaan vaiheeseen. Kehittyvä päärata on koko läntisen Suomen raideliikenteen keuhkot.