Pääkirjoitukset

Pääradan tulee palvella myös väliasemilla

Helsingin ja Tampereen välistäveto oli syytä torjua. Päärata on äärimmäisen tärkeä myös koko kehä kolmosen pohjoispuoleiselle Suomelle.
Ratayhtiöiden perustaminen siirtyy yli vaalien. Kuva: Pekka Rautiainen
Ratayhtiöiden perustaminen siirtyy yli vaalien. Kuva: Pekka Rautiainen

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti vihdoin torstaina sen, minkä Hämeen Sanomat kertoi jo keskiviikkona eli, että päärataa ja Turun rataa edistävien hankeyhtiöiden perustaminen siirtyy seuraavalle hallitukselle.

Tämä on huono, mutta myös hyvä uutinen. Harmillista siirtymisessä on se, että hankkeiden valmistelulla on kiire. Erityisesti pääradan välityskyvyn parantamista pitäisi suunnitella jo, että mahdollisuus EU-rahoitukseen säilyisi.

Hyvää siirtymisessä taas on, että se torppaa isojen kaupunkien aikomuksen pudottaa pienemmät kaupungit pois Suomirata oy:stä.

Kokoomuksen varapuheenjohtaja Sanni Grahn-Laasonen totesi keskiviikkona Hämeen Sanomille, että pääradan kehittämisestä päätetään vaalien jälkeen hallitusneuvotteluissa.

Oikeuskansleri Tuomas Pöysti on linjannut, ettei toimitusministeristö saa tehdä poliittisia päätöksiä. Sellaisiin lasketaan hankeyhtiöihin liittyvät linjaukset ja esimerkiksi osakassopimukset.

Vallantäyteydessään isoilla kaupungeilla Helsingillä ja Tampereella on alkanut mopo keulia. Päärata on äärimmäisen tärkeä myös koko kehä kolmosen pohjoispuoleiselle Suomelle.

Helsinkiä kiinnostaa erityisesti suora yhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle eli lentorata. Tampereelle taas tärkeätä on mahdollisimman nopea luotijuna lentokentälle ja Helsinkiin. Tämä on ymmärrettävää.

Molemmat toiveet tulevat täytetyiksi, vaikka myös muiden pääradan varressa sijaitsevien kaupunkien tarpeet otetaan huomioon. Tulee muistaa, että ratoihin käytetään miljardeja euroja verovaroja, meidän rahojamme.

Ajanmukaiset ratayhteydet ovat ehdottoman tärkeitä myös ilmastonmuutoksen torjumisessa. Jos riittävän usein on tarjolla sujuva junayhteys, ei ole houkutusta lähteä tuntikausiksi moottoritielle autonrattiin.

Hallitusneuvotteluissa käydään varmasti myös vääntö Turun tunnin junan ja pääradan vastaavan nopean yhteyden toteuttamisjärjestyksestä.

Turun radalla matkustaa 1,5 miljoonaa, Helsinki–Kerava-välillä 6,6 miljoonaa ja Kerava–Tampere-osuudella 4,5 miljoonaa matkustajaa vuodessa.

Näiden lukujen on syytä puhua pääradan puolesta.