Pääkirjoitukset

Pääradan varrella on voimat yhdistettävä

Jotta junat kulkevat nopeasti ja pysähtyvät asemilla, tarvitaan miljardi-investoinnit.
Jotta liikenne nopeutuu, sujuvoituu ja palvelee kaikkia, tarvitaan ensin kolmas, sitten neljäs raide Helsingin ja Tampereen välille.

Pääradan ongelmat säteilevät koko maahan. Näitä ongelmia tuntuu nykyään olevan viikoittain.

Siitä huolimatta lisäraiteista Keravalta pohjoiseen vasta haaveillaan. Liikenneministeriö ja liikennevirasto tuntuvat vasta nyt heränneen siihen tosiasiaan, ettei tilanne parane pienillä paikkailuilla.

Jotta pääradan junaliikenne saadaan toimivaksi, nopeaksi ja koko maata palvelevaksi, tarvitaan pikaisesti kolmas raide Keravalta Riihimäen ja Hämeenlinnan kautta Tampereelle. Lisäksi on tavalla tai toisella ratkaistava Helsingin ratapihan tukkoisuus.

Tähän kaikkeen tarvitaan paljon rahaa. Ei puhuta miljoonista euroista, vaan miljardeista. Liikenneviraston laskelmien mukaan 3. raide Riihimäeltä Toijalaan maksaisi yli 551 miljoonaa euroa, siis puoli miljardia ja risat.

Helsingin ja Tampereen voimakkaasti ajama lentorata Pasilan ja Keravan välille ratkaisisi pääradan eteläpään kaukoliikenteen ruuhkat. Hinnaksi arvioidaan kuitenkin 2,4 miljardia euroa, siis 2 400 miljoonaa.

Tällaiseen Suomen valtion budjetti ei veny. Siksi on erittäin tärkeätä, että Euroopan parlamentti hyväksyy komission ehdotuksen Baltian ydinverkkokäytävän jatkamisesta Helsingistä Tornioon ja sieltä Luulajaan.

Tämä avaa Suomelle uuden rahoitusmahdollisuuden, Verkkojen Euroopan (CEF). Seuraavalla ohjelmakaudella 2021–2027 sen kautta ehdotetaan näiden ydinverkkokäytävien infraan yhteensä 30,6 miljardia euroa.

Taitavalla lobbauksella tuosta potista on saatavissa osa omalle pääradallemmekin. Ensin pitää kuitenkin saada Suomessa aikaan yksimielisyys siitä, että tämä on koko maalle tärkeä hanke. Sen suunnittelu pitää aloittaa heti, koska ilman suunnitelmaa ei tipu EU-rahoitusta.

Turun huomattavasti vähemmän liikennöidylle radalle on jo luvassa kymmeniä miljoonia. Pääradalle irtoaa ensi vuoden budjetista vaivainen miljoona. Sillä ei edes käynnistetä suunnittelua.

Pääradan varrella on kaikki voimat yhdistettävä, jotta rahoitukselle saadaan nopeasti jatkoa ja jotta suunnittelu alkaa heti.