fbpx
Pääkirjoitukset

Päästöhuijaus tahrii autoteollisuuden mainetta

Saksalainen autojätti Volkswagen joutui hurjan skandaalin keskelle jäätyään kiinni huijauksesta. Volkswagenin dieselmoottoreiden ohjausjärjestelmästä paljastui ohjelma, jolla moottorin päästöjä veivattiin pienemmiksi.

Volkswagen on maailman suurimpia autonvalmistajia ja yksi Saksan teollisuusmahdin ikoneista, joten huijaus on saanut valtavat mittasuhteet. Saksassa vilppiä on jo kuvattu kansantaloudelle suuremmaksi uhaksi kuin Kreikan velkakriisiä.

Volkswagenille vaikutukset näkyvät jo. Yhtiön pörssiarvot romahtivat, pääjohtaja sai lähteä ja kohu levisi kulovalkean tavoin ympäri maailmaa. Päästövilpin epäillään laajenevan myös muihin merkkeihin.

Päästöhuijaus on kokonaan oma lukunsa autoalan historiassa, vaikka autotehtaat ovat olleet myrskyn silmässä ennenkin. Automerkit ovat kärynneet teknisistä vioista, joita tehtaat ovat paikkailleet kutsumalla kymmeniä tuhansia autoja korjattaviksi. Kohut ovat aikaa myöten laantuneet, ja ne ovat jopa kääntyneet automerkkien eduksi, kun asiakkaiden autoista on huolehdittu ongelmien ilmaannuttua.

Nyt ongelma on astetta vakavampi, sillä skandaali iskee ytimeen eli autonvalmistajan puhtoiseen imagoon. Autojen päästöjä testaavien lisäksi huijatuiksi tulivat miljoonat auton käyttäjät.

Volkswagen ilmoitti kutsuvansa pelkästään Yhdysvalloissa 11 miljoonaa yleisempiin luokkiin kuuluvaa autoa korjattavaksi. Eri puolilla maailmaa, myös Suomessa, selvitellään edelleen, millaisia määriä huijauksen kohteena olevia autoja on myyty. Määrät saattavat moninkertaistua.

Vilppi on jo yhdistetty virheellisesti auton polttoaineen hiilidioksidipäästöihin, jotka vaikuttavat mm. Suomessa autonverotukseen. Kyse on kuitenkin typen oksidin ja pienhiukkasten päästöistä, jotka eivät sinällään vaikuta polttoaineenkulutukseen ja siten kustannuksiin. Vaikutukset ympäristöön ovat toinen juttu.

Huijaus on kova syyte, joten yhtiö ei pääse helpolla pälkähästä. Pelissä on suuren autonvalmistajan ja samalla myös koko saksalaisen insinööritaidon ja teollisuuden maine. Todelliset vaikutukset selviävät markkinoilla, mutta juuri nyt näyttää huonolta.

Päästöhuijaus ei huononna itse autoa, mutta tahrii mainetta. Yhdelläkään yhtiöllä ei ole varaa vilpilliseen peliin.

Menot